Poznámka: Existencia, rozvoj a údržba lesných ciest má pozitívne aj negatívne účinky
- Zverejnené v O čom sa píše
- Komentáre (7)
Jedným z dôležitých faktorov, na ktoré sa spolieha aktívne lesné hospodárstvo sú dopravné systémy. Lesné cesty na jednej strane poskytujú prístup k rôznym zdrojom získaných z lesov, ale na druhej strane ich vplyv na životné prostredie môže byť značný. Výhody lesných ciest vyplývajú zo zlepšenia prístupu k ťažobným aj nespotrebným zdrojom, ktoré sa produkujú v našich lesoch.
Dobre naplánovaná, navrhnutá, postavená a udržiavaná lesná cesta je cenným prínosom.
Ťažkosti so správou lesných ciest môžu nastať v prípade viacerých vlastníkov, kedy by náklady boli často nerovnomerne rozložené medzi lesomajiteľov. Jednou z ciest, ktorá by viedla k úsporám v stavebných nákladoch je napr. postaviť lesnú cestu na nižšej úrovni.
Na druhej strane by to viedlo k vyšším nákladom na prepravu v dôsledku dlhších prepravných časov. Preto pri plánovaní investícií do lesných ciest je dôležité zvážiť, ktoré strany sú zodpovedné za náklady na zmierňujúce opatrenia a ktoré strany budú z týchto opatrení profitovať.
Určenie vhodnej hustoty a celkovej dĺžky lesných ciest s cieľom optimalizácie lesných operácií si vyžaduje znalosť všetkých súvisiacich nákladov. Ak chceme znížiť náklady na ťažbu, je potrebné zohľadniť vzťah medzi nákladmi na výstavbu a približovanie. Čím nižšie náklady na približovanie, tým ďalej od seba je možné stavať cesty, pretože samotná ťažba dreva môže spotrebovať väčšiu časť celkových nákladov na ťažbu.
Lesné cesty môžu poskytnúť službu na rekreáciu v lesoch, čo si však bude vyžadovať dodatočnú starostlivosť pri ich navrhovaní, aby umožnili bezpečný prejazd rekreačných osobných vozidiel. To však nemusí byť vhodné pre lesnú cestu určenú výhradne pre nákladné vozidlá.
Okrem toho cesty môžu uľahčiť zavlečenie škodcov, často majú priamy aj nepriamy vplyv na voľne žijúcu zver a môžu ovplyvniť kvalitu vody prostredníctvom znečistenia ako aj zmenou vzorcov záplavovej vody. Spóry huby, bežne rozptýlené pozdĺž ciest, sa šíria vodou a stromy napádajú tak, že obopínajú ich korene.
Kontaminovaná pôda uchytená na vozidlá a ťažké mechanizmy z infikovaných oblastí sa dostáva na povrch ciest. Tiež škodlivé buriny sa šíria pozdĺž ciest. Semená škodlivých burín sú prenášané napr. srsťou zvierat, na oblečení ľudí alebo prechádzajúcimi vozidlami.
Exponované miesta, ako sú svahy s výkopmi a násypmi, stále potrebujú ochranu pred eróziou.
Lesné cesty sú miesta, kde často prichádza ku zrážkam zveri s vozidlami, pri ktorých dochádza k ich usmrteniu. Zrážky vozidiel môžu mať významný vplyv na populácie voľne žijúcich živočíchov, najmä na kvalitnejších cestách cez zalesnené oblasti, kde vozidlá jazdia vyššou rýchlosťou. Je potrebné zabezpečiť, aby sa miesta pri cestách stali menej atraktívnymi pre zhromažďovanie voľne žijúcich živočíchov.
Už pri navrhovaní lesných ciest je potrebné zvažovať migračné trasy zveri. Nepriame vplyvy ciest na voľne žijúce zvieratá nemusia nevyhnutne priamo poškodzovať jednotlivé zviera, ale bránia mu alebo ho obmedzujú v jeho prirodzenom pohybe alebo aktivitách. Cesty môžu byť pre niektoré zvieratá fyzickou bariérou.
Lesy sú často hlavnými zdrojmi vody pre mestské oblasti a vysokokvalitná voda sa v mnohých častiach sveta stáva vzácnym a cenným zdrojom. Najhodnotnejším statkom, ktorý les produkuje, často nemusia byť jeho drevné zdroje, ale jeho čistá, studená voda. Vplyv lesných ciest na kvalitu vody možno rozdeliť na akútne a chronické zdroje. Akútne zdroje znečistenia vody sú spojené s poruchami ciest, ktoré sa do vody dostávajú predovšetkým zosuvmi sutín. Chronické zdroje znečistenia môžu pochádzať zo svahov výkopov alebo násypov, z priekopy alebo z povrchu cesty.
Existuje niekoľko faktorov, ktoré ovplyvňujú množstvo sedimentu produkovaného z povrchu vozovky. Zrážky prenášajú menšie častice z povrchu vozovky cez odvodňovací systém a nakoniec do potokov. Nie je to len kamenivo, ktoré ovplyvňuje dopad lesných ciest, ale aj interakcia medzi povrchom vozovky a podložím.
Jednou z najjednoduchších metód na zníženie vplyvu sedimentov z lesných ciest je hydrologicky odpojiť priekopy od potokov a umožniť odvedenie vody z priekopy, povrchu vozovky a výkopového svahu (spolu so sedimentmi) do pancierového výpustu v lese a nie do potoka. Zlepšené stavebné postupy, ako napríklad kontrolované zhutňovanie, môžu znížiť tvorbu koľají na lesných cestách.
V konečnom dôsledku však uplatňovanie vhodných zmierňujúcich opatrení umožní prístup k lesným zdrojom s čo najmenšou mierou zhoršovania životného prostredia. A netreba zabúdať ani na to, že pri boji s požiarmi je potrebné mať sieť kvalitných lesných ciest.
Spracoval: Ing. Ján Krnáč


















Komentárov
Medziryhová erózia je pojem pre pre oddeľovanie a prenos pôdnych častíc vplyvom dažďových kvapieka plytkého povrchového prúdenia. Je určovaná intenzitou dažďa, vlastnosťami pôdy a topografiou terénu, vyjadrená v kg/m^2* s Problémom jeK-faktor medziryhovej erodovateľnosti v kg/s*m^4.
Strata pôdy počas výskytu dažďa pomocou simulovaných prívalových dažďov potvrdila, že nenastala ryhová erózia ale vznikala plošná. Strata pôdy v t/ha pre USLE zvolíme faktory KLSC=1 a R-faktor 100 N/h sa silne znižovala so stúpajúcou pôdnou vlhkosťou. Na tento proces má vplyv iba vnik pôdneho prísušku. Erodovateľnosť pôdy a erozivita dažďa je zhrnutá v pzblikácii Soil erosion research methoda(1994).Závery sa nedajú bez rozboru štruktúry a textúry pôdy použiť ani v systéme GIS, ktorý v súčasnosti rozozná len pôdy bez vegetačného krytu.
procesy plošnej medzirýžkovej erózie, kde 1.povrchový odtok má charakter plošného odtoku, 2.povrchový sa sústreďuje na plošný, vytvárajú sa siete drobných odtokových dráh,
3.procesy výmolovej a prúdovej erózie sú výsledkom povrchového sústredeného odtoku v prirodzených depresiách. Základnou plošnou jednotkou je povodie zložené z erózne uzavretých celkov, používajú sa dva typy:
A)rozdelenie povodia do pravidelných štvorcových jednotiek, každý je samostatný element, pohyb pôdnych častíc sa medzi nimi uskutočňuje v smere najvyššieho sklonu svahu.
B)schematizácia povodia systémom rovinných odtokových plôch, z ktorých odtok prechádza bočne do do líniových prvkov sústredeného povrchového odtoku. V r. 2004 sme modifikovali pre tento typ zjednodušený vzťah:
G=1/(0,014+0,00*A*T) v /t/ha/. A-predchádzajúca vlhkosť v % hmotnosti, T-doba od posledného obrábania pozemku. Výsledky sú závislé od momentálneho stavo vlhkosti, štruktúry a textúry pôdy.
Odtok vody z priektelesa cesty a priľahlého povodia vychádza z hydraulickej rovnice kontinuty, povrchový odtok vody.Bez vzniku eróznych procesov do hydrologickej siete. Priečne žliabkové odvedenie vody z telesa cesty je do vsaku
sa môže vrátiť po premávke alebo inými procesmi, ako je zmáčanie a vysychanie alebo mrznutie a rozmrazovanie v dňoch nasledujúcich
po erózii.
Napr.: ak dažďové kvapky majú priemerd=4 mm, nárazová sila je vn=8,9 m/s a povrchová rýchlosť po svahu vo=1,96 m/s potom z pomeru
En:Eo=(vn:vo)^2 ; (8,9:1,96)^2 =20,6. O túto teoretickú hodnotu je vyššia nárazová energia dažďových kvapiek oproti energie odtoku.
RSS informačný kanál kometárov k tomuto článku.