Kritika kontraproduktívneho nariadenia EÚ o obnove prírody z Nemecka: Medzinárodná konkurencieschopnosť poľnohospodárstva, lesníctva a rybárstva je neúmerne ohrozená
- Zverejnené v Aktuálne
- Pridať nový komentár
Ministerstvá niekoľkých spolkových krajín Nemecka adresovali v júni eurokomisárom list s posúdením nariadenia Európskej únie o obnove prírody, ktoré Európsky parlament schválil tesnou väčšinou ešte vo februári minulého roka a v súčasnosti sa transponuje do vnútroštátneho práva členských krajín Európskej únie.
„Aj vtedy sme vyjadrili naše najväčšie obavy, že kompromis dosiahnutý v trialógu bol zložitý a nejasný, čo sa týka jeho návrhu a financovania. Pôdohospodárstvo je priamo a ďalekosiahlo ovplyvnené týmto nariadením a podľa posúdenia vplyvu Európskej komisie ponesie najväčšiu ťarchu obnovy pôdy a súvisiacich nákladov. Okrem toho je text nariadenia taký zložitý a vágny, že existuje vážne riziko nerovnomerného vykonávania – a s tým spojených konkurenčných nevýhod v rámci Európskej únie.
Obzvlášť kriticky hodnotíme skutočnosť, že medzinárodná konkurencieschopnosť našich odvetví poľnohospodárstva, lesníctva a rybárstva je týmto nariadením neúmerne ohrozená. Navrhovaný mechanizmus pozastavenia – tzv. „núdzová brzda“ – je nielen zložitý na uplatňovanie, ale aj tak úzko definovaný, s maximálnym trvaním jeden rok, že je nepravdepodobné, že bude mať nejaký skutočný vplyv.
Vzhľadom na súčasné globálne výzvy, ako sú rastúce clá na poľnohospodárske produkty, rastúce riziká celoeurópskeho sucha a dôležitosť sebestačného európskeho zásobovania potravinami, považujeme toto nariadenie v jeho súčasnej podobe za kontraproduktívne. Súčasná podoba európskych nariadení v sektoroch poľnohospodárstva, lesníctva a rybárstva zároveň často vedie k značnej byrokratickej záťaži a prispieva k vnímaniu mnohých používateľov, že EÚ čoraz viac zavádza nepraktické predpisy a rozsiahle požiadavky na podávanie správ.
Nariadenie o obnove prírody sleduje dôležitý cieľ, ale bolo pripravené bez zohľadnenia potrieb odborníkov v poľnohospodárstve, lesníctve a rybárstve. V súčasnej podobe vyvoláva otázky týkajúce sa kľúčových otázok, ako je financovanie, a tým spôsobuje rozsiahlu neistotu a nedorozumenia v rámci odvetvia. Naším cieľom by malo byť nezaťažovať domáce poľnohospodárstvo, lesníctvo a rybárstvo hlavnou náplňou úsilia o obnovu.
Len v prípade Nemecka sa v súčasnosti objavuje odhadovaná ročná finančná potreba vo výške 1,7 miliardy eur na implementáciu článku 4 nariadenia o obnove prírody. Dá sa očakávať, že táto požiadavka bude výrazne vyššia v dôsledku nákladov, ktoré ešte neboli dostatočne zohľadnené – napríklad náklady na prípravu národných plánov obnovy.
Ďalším problémom je, že v súčasnosti nie je k dispozícii žiadny nezávislý finančný nástroj EÚ. Dokonca aj možnosti financovania uvedené v samotnom nariadení zostávajú nejasné, a to tak z hľadiska ich povahy, ako aj rozsahu.
V tejto súvislosti vás žiadame, aby ste v nasledujúcom súhrnnom nariadení úplne zrušili nariadenie o obnove prírody. Týmto spôsobom, so zapojením všetkých relevantných zainteresovaných strán, možno vytvoriť nový, praktický a predovšetkým spravodlivý súbor pravidiel pre obnovu prírody, ktorý bude spĺňať cieľ ochrany prírody aj oprávnené záujmy poľnohospodárstva, lesníctva a rybárstva. Toto by sa malo podľa možnosti uskutočniť v rámci holistického prístupu, ktorý zahŕňa a harmonizuje ďalšie európske nariadenia týkajúce sa ochrany prírody.
Obzvlášť v medzinárodne napätej ekonomickej situácii musíme podporovať domáce odvetvia poľnohospodárstva, lesníctva a rybárstva a zároveň sledovať cieľ obnovy prírody. Aktívna obnova by sa mala kombinovať s udržateľnými formami využívania a vylúčenie využívania by sa malo považovať len za poslednú možnosť,“ píše sa v liste, ktorý publikujeme v prílohe k článku.

















