Prihlásiť

Tézy zákona o š.p. LESY SR

Uverejňujeme tézy zákona o štátnom podniku Lesy SR, ktorý odovzdali prezidentovi republiky členovia petičného výboru "¼udia pre lesy".


 

Tézy zákona o štátnom podniku LESY Slovenskej republiky 
(návrh)

Predkladajú: Anita Fáková, Peter Gogola, Jozef Marko a Ján Mičovský  
Zvolen, január 2010 

Úvodná poznámka

Tézy zákona o štátnom podniku LESY SR sú pracovným materiálom, ktorý jeho tvorcovia predkladajú na základe vlastných skúseností ako svoj iniciatívny návrh do rúk predsedu vlády Slovenskej republiky. Predkladatelia považujú za spoločensky potrebné, vecne odôvodnené a legislatívne možné aby Zákon o štátnom podniku LESY SR vznikol a bol prijatý. Sú presvedčení, že predložené tézy sa v rukách profesionálnych legislatívnych pracovníkov Úradu vlády SR stanú vhodným podnetom pre úspešné zavàšenie legislatívneho procesu, ktorého výsledok bude slúži k prospechu všetkých občanov Slovenskej republiky.  

 Tézy Zákona o štátnom podniku LESY SR sú ideovou nadstavbou petície ¼udia pre lesy, ktorá vznikla ako občianska iniciatíva po udalostiach v tomto podniku z 24. júna 2009, keď jeho zamestnanci otvorene poukázali na nekalé praktiky v riadení organizácie, ktorá je najvýznamnejším správcom životodarných zdrojov našej krajiny.  
  
Tézy plne rešpektujú princípy uvedené v Národnom lesníckom programe, ktorý schválila vláda SR a na vedomie vzala Národná rada SR a v ďalších aktuálnych lesnícko-politických dokumentoch. V tomto zmysle chcú by ich špecifickým doplnkom vo vzahu k celospoločensky významnému podniku LESY SR, š. p. 

Dôvodová správa 
Lesy na území Slovenska sú dôležitým zdrojom prosperity krajiny. Štát má povinnos vytvára podmienky pre uvážlivé hospodárenie vo všetkých lesoch, bez ohľadu na ich vlastníctvo a bonitu. Osobitnú zodpovednos má štát za správu lesov vo svojom vlastníctve. Toto vlastníctvo je mimoriadne významné, a to nielen z pohľadu všeobecne prospešných úžitkov, ktorých hodnota nie je finančne doposiaľ spoločensky plne akceptovaná, ale aj z pohľadu komerčne atraktívnych komodít (drevo, poľovné revíry, chaty...). Práve táto druhoradá lukratívna stránka vlastníctva lesov, mimoriadne dôležitá pre vyvážené plnenie všetkých (sociálnych, ekologických i ekonomických) funkcií lesov, je pre podnik štátnych lesov potenciálnou hrozbou. Tá spočíva v tom, že ľudia zodpovední za riadenie podniku môžu by vystavovaní tlaku vplyvných skupín, snažiacich sa uprednostni vlastné záujmy pred celospoločenskými. Skúsenosti z podniku LESY SR, š. p., ukázali, že takéto nebezpečenstvo je reálne a preto je potrebné ľudí poverených riadením podniku pred nim v budúcnosti chráni. 


1. Postavenie štátneho podniku LESY SR

1.1. Vzorové hospodárenie 

Lesy sú dominantnou krajinotvornou súčasou Slovenka. Ich všestranný význam bude trvalo narasta. Štát má záujem na riadnom obhospodarovaní všetkých lesov Slovenska. Lesy, ktoré sú vo vlastníctve štátu, musia by obhospodarované vzorovým spôsobom, a to aj v prípadoch, kde z hľadiska rentových pomerov ide o lesy stratové. (V tom je rozdiel oproti majiteľom neštátnych lesov, pre ktorých síce platia rovnaké zákony, no ktorí pre vzorové, spoločensky želateľné hospodárenie, často nenachádzajú dostatočné dôvody).  
 
1.2. Výlučné spravovanie lesov vo vlastníctve štátu
Lesný majetok vo vlastníctve štátu je spravovaný (s výnimkou lesov vojenských a lesov TANAP-u) jednotne jedinou na to určenou organizáciou LESY Slovenskej republiky, š. p. (ďalej „LSR“). LSR sú zriadené štátom, pričom žiadna súčas tohto podniku a ňou spravovaného štátneho majetku sa nesmie ani dočasne sta vlastníctvom inej štátnej alebo neštátnej organizácie. LSR je organizáciou, ktorej povinnosou je komplexne hospodári na zverených lesných pozemkoch, a to po stránke lesníckej, ekologickej i etickej. 

1.3. Vlastníctvo lesných pozemkov a lesných porastov  
LSR nie sú vlastníkom lesných pozemkov a lesných porastov vo vlastníctve štátu, tieto môže vlastni výlučne Slovenská republika. 
 
1.4. Výkon hospodárskej činnosti 
LSR vykonávajú hospodársku činnos pomocou vlastných zamestnancov na základe pracovného práva a prostredníctvom externých subjektov na základe obchodného práva. LSR nesmú nahradi hospodárenie na zverenom lesnom majetku postúpením práv tretím osobám. Prostredníctvom tretích osôb je možné zabezpeči len samotný výkon činností vykonávaných v záujme realizácie lesnej výroby, a to na zmluvné obdobie nie dlhšie ako jeden rok.  
 
1.5. Odpredaj lesného majetku vo vlastníctve štátu v správe LSR
O odpredaji akéhokoľvek lesného majetku štátu (t.j. lesných pozemkov a lesných porastov) môže rozhodnú jedine vláda SR, pričom neobíditeľnou podmienkou je, že súčasne s odpredajom sa musí vykona hodnotovo rovnocenný nákup lesného majetku, a to minimálne v rovnakej, prípadne väčšej trhovej hodnote. 
 
1.6. Odpredaj nehnuteľného majetku LSR  
LSR vypracujú a trvalo vedú zoznam nehnuteľného nelesného majetku, ktorý:
a/ Je na podnikovom zozname historického lesníckeho dedičstva a nemožno ho v žiadnom prípade odpreda. 

b/ Je potrebný pre výkon riadneho lesného hospodárenia a možno ho odpreda len výnimočne, na základe súhlasu Dozornej rady LSR, a to za podmienky, že podnik súčasne získa trhovo rovnocenný, alebo hodnotnejší nehnuteľný majetok. 

c/ Možno preda ako prebytočný.

1.7. Prenájom lesného majetku štátu a nehnuteľného majetku LSR
Lesné pozemky a lesné porasty nie je možné prenaja na účely výkonu správy lesa. Možno ich prenaja na iné účely (napr. poľovníctvo), a to za podmienky, že prenájom je trvalo pre štát finančne výhodnejší ako užívanie vo vlastnej réžii. 
Nehnuteľný majetok je možné prenaja iba v prípade ak patrí medzi prebytočný majetok (kat „c“ bodu 1.6.).  



1.8. Narábanie so získanými prostriedkami z predaja a prenájmu

Takéto prostriedky možno použi výhradne v prospech hospodárenia podniku, t.j. nemôžu sa sta súčasou mimoriadnych odvodov smerujúcich mimo LSR.  


2. Hospodárenie LSR

2.1. Základný princíp

  Hospodárenie LSR musí by vykonávané s maximálnou efektívnosou tak, aby boli bez porušenia zákonov štátu, prírody a lesníckych zásad vytvárané zdroje pre spravovanie lesného majetku štátu. Hospodárska úspešnos LSR sa nehodnotí dosiahnutými tržbami, ale účelne vynaloženými nákladmi v prospech lesa, krytými predovšetkým vlastnou hospodárskou činnosou. LSR hospodária tak, aby celkové hospodárenie bolo vyrovnané, t.j. aby lesy, ktoré vplyvom rentových dôvodov poskytujú zisk, umožňovali primerané hospodárenie aj v lesoch, ktoré sú z rentových dôvodov stratové. 
 LSR hospodária so zreteľom na trvalos využívania všetkých funkcií lesa spoločnosou, pričom osobitne dbajú na: 
• Nezmenšovanie výmery lesnej pôdy a lesných porastov
• Zvyšovanie podielu jemnejších spôsobov hospodárenia
• Zachovávanie množstva a kvality vodných zásob
• Ochranu pôdy a ovzdušia
• Zachovanie osobitne chránených území lesa, lesných živočíchov a rastlín 
• Ekologickú rovnováhu
• Možnosti rekreačného využívania lesa 
   
2.2. Podpora z verejných zdrojov
LSR hospodári na vlastný účet a vlastnú zodpovednos. Špecifické výkony súvisiace s verejnoprospešnými funkciami lesa (voda, pôda, rekreácia, protilavínová ochrana), s významnými investíciami (lesné cesty, protipožiarne pásy,...) a so strategickými lesohospodárskymi opatreniami (likvidácia kalamity, prírode blízke hospodárenie...) sa vykonávajú s účinnou podporou verejných zdrojov.  


3. Orgány podniku

3.1. Stanovenie orgánov podniku 


Orgánmi podniku sú:

Dozorná rada 
Predstavenstvo 
Etická rada 
Spoločenská rada 

3.2. Postavenie orgánov LSR

Najvyšším orgánom LSR je Dozorná rada. Schvaľuje strategické, koncepčné a zásadné dokumenty LSR. Vyberá a menuje členov Predstavenstva LSR. Kontroluje činnos predstavenstva LSR. Na jej čele stojí predseda Dozornej rady. Rada rozhoduje hlasom nadpolovičnej väčšiny všetkých svojich členov. 

Predstavenstvo je najvyšším výkonným orgánom LSR. Jeho členovia riadia podnik na vlastnú zodpovednos v zmysle zákonov a stanov. Na jej čele stojí generálny riaditeľ. Za svoju činnos sa predstavenstvo zodpovedá Dozornej rade.
 
Etická rada dbá na dodržiavanie Etického kódexu podniku. Rieši v rámci vlastnej iniciatívy, ako aj na základe podnetov daných vo veci porušenia etického kódexu.  
 
Spoločenská rada je poradným orgánom LSR. Pozostáva zo zástupcov mimovládnych organizácií, občianskych združení, štátnej správy, vlastníkov neštátnych lesov, zástupcov drevárskeho priemyslu, prípadne iných nárokových skupín, ktorí formulujú želania spoločnosti vo vzahu k správe lesného majetku štátu. Spoločenská rada nemá právne nástroje na presadenie svojich postojov, má sa však za to, že tlmočí názory odbornej i laickej verejnosti, pričom je vhodné, aby orgány LSR tieto názory pri svojej činnosti primerane zohľadňovali, resp. vysvetľovali prečo to nie je vhodné. Členovia spoločenskej rady sú čestní funkcionári, ktorým z členstva nevyplývajú žiadne práva a povinnosti. Na čele stojí predseda spoločenskej rady, ktorého si volia sami členovia.

3.3. Kreovanie orgánov LSR

Cieľom metodiky kreovania orgánov LSR je plná odborná a morálna kompetentnos ich členov s dôrazom na nezávislos týchto orgánov na aktuálnej mocenskej štruktúre štátu.
 
3.3.1. Menovanie Dozornej rady 

Dozorná rada má sedem členov, vrátane predsedu. Funkčné obdobie členov Dozornej rady je 7 rokov. Členov Dozornej rady vymenuje prezident republiky na základe návrhov: 

Ministerstva pôdohospodárstva SR, ktoré navrhuje troch členov.
Zamestnancov LSR, ktorí prostredníctvom priamej tajnej voľby navrhujú jedného člena.
Slovenská lesnícka komora, ktorá navrhuje jedného člena.
Lesníckej fakulty TU Zvolen, ktorá navrhuje jedného člena.
Zväzu spracovateľov dreva, ktorý navrhuje jedného člena.

Nevyhnutnou podmienkou pre návrh kandidáta členstva Dozornej rady je vysoký morálny kredit a preukázateľné mimoriadne pracovné výsledky vo svojom odbore. Kandidát, ktorý je členom politickej strany sa musí vopred písomne zaviaza, že v prípade menovania zo strany vystúpi, a to na celú dobu výkonu funkcie člena Dozornej rady. 

3.3.2. Predstavenstvo
Predstavenstvo má troch členov, vrátane generálneho riaditeľa. Členov predstavenstva a generálneho riaditeľa menuje Dozorná rada, pričom rešpektuje výsledky ňou vypísaného výberového konania.

3.3.3. Etická rada
Má 9 členov, ktorí sú menovaní Dozornou radou z radov renomovaných zamestnancov LSR. Dozorná rada menuje aj predsedu Etickej rady. Členstvo v Etickej rade je časovo neobmedzené. Dozorná rada môže rozhodnú o odvolaní doterajších a vymenovaní nových členov Etickej rady.

3.3.4. Spoločenská rada
Má najviac 11 členov, ktorí si sami volia svojho predsedu. Môže ich na základe návrhu vysielajúcich inštitúcií menova minister pôdohospodárstva SR.  

3.4. Zánik členstva
Členstvo v orgánoch LSR zaniká smrou a spáchaním úmyselného trestného činu. Členstva sa možno písomne vzda. Členov Predstavenstva, vrátane generálneho riaditeľa, môže kedykoľvek odvola Dozorná rada. Člena Dozornej rady môže odvola iba prezident republiky, a to iba v prípade, ak by bola zjavne a mimoriadne závažným spôsobom ohrozená vážnos tohto orgánu. V takomto prípade prezident republiky vymenuje nových členov obvyklým postupom na základe návrhu tých inštitúcií, ktoré odvolaných členov nominovali. Vo všetkých orgánoch LSR je prípustné opakovanie členstva bez časového obmedzenia.  

3.5. Povinnosti orgánov podniku

3.5.1. Povinnosti Dozornej rady


a/ Menuje a odvoláva Predstavenstvo a generálneho riaditeľa, rozhoduje o pracovných zmluvách členov Predstavenstva a generálneho riaditeľa.  
b/ Kontroluje činnos Predstavenstva.
c/ Schvaľuje stanovy LSR a rozhoduje o ich zmenách.
d/ Schvaľuje Etický kódex a rozhoduje o jeho zmenách.
e/ Schvaľuje ročnú uzávierku.
f/ Dáva Predstavenstvu súhlas na konanie vo veci predaja lesného majetku štátu (1.5.) a nehnuteľného majetku LSR (1.6.).
g/ Schvaľuje rozdelenie nehnuteľného majetku do troch základných kategórií (1.6.) a vopred odsúhlasuje návrh Predstavenstva na presun majetku v rámci uvedených kategórií. 
h/ Odsúhlasuje obchodné zmluvy presahujúce štatútom stanovenú finančnú výšku.

3.5.2. Povinnosti Predstavenstva 

a/ Riadi LSR na vlastnú zodpovednos podľa platných zákonov a stanov podniku. 
b/ Vedie podnik so starostlivosou riadnych hospodárov, pričom všetky svoje právomoci a povinnosti vykonáva výhradne v prospech LSR. 
c/ Ak poruší svoje povinnosti, zaväzujú sa členovia Predstavenstva nahradi spoločne vzniknutú škodu. Ak je sporné, či členovia Predstavenstva spôsobili škodu, potom nesú dôkazné bremeno. 
d/ Povinne sa podriaďuje všetkým rozhodnutiam Dozornej rady. 
e/ Zastupuje podnik vo všetkých interných i externých úkonoch, a to spoločne, pokiaľ stanovy neurčia inak.
f/ Povinne poskytuje Dozornej rade na jej požiadanie akékoľvek informácie a túto zároveň bez požiadania vždy vopred informuje o všetkých dôležitých rozhodnutiach.

3.5.3. Povinnosti Etickej rady

a/ Získava poznatky o porušeniach Etického kódexu, vyhodnocuje ich a predkladá Predstavenstvu návrhy na ich riešenie. Akékoľvek podozrenie z porušenia Etického kódexu je dôvodom na povinnos zaháji do 30 dní rokovanie Etickej rady a vydanie jej stanoviska. 
b/ Predkladá Dozornej rade návrhy na úpravu Etického kódexu.


3.5.4. Povinnosti Spoločenskej rady

a/ Má čestnú povinnos poukazova na akékoľvek okolnosti súvisiace s lesným majetkom štátu v správe LSR. Svoje návrhy tlmočí písomne. Raz do roka má právo zúčastni sa spoločného rokovania s Dozornou radou a Predstavenstvom.
b/ Má právo požadova a získa od Predstavenstva i Dozornej rady akékoľvek informácie o spravovanom majetku štátu a verejne sa k ním vyjadrova.  


4. Iné dôležité ustanovenia

4.1. Kariérny rast 
Kritériom pre kariérny postup v LSR sú výlučne pracovné výsledky, morálna a odborná zdatnos a výkonnos. Je zakázané spája ktorékoľvek pracovné pozície s inými kritériami, osobitne kritériami politickými. Obsadzovanie v štatúte určených vedúcich funkcií je možné vykona len na základe výberového konania.  

4.2. Práca s verejnosou
Medzi štandardné povinnosti LSR patrí práca s verejnosou s cieľom pravdivo, komplexne a trvalo vysvetľova funkcie lesa a zmysel hospodárenia v ňom. Osobitná pozornos je v tejto súvislosti venovaná lesnej pedagogike, lesníckej publicistike, lesníckym informačným kanceláriám a lesníckemu múzejníctvu.  

4.3. Verejné súaže  
Prioritnou metódou pri obchodnej činnosti podniku sú verejné súaže a aukcie, ktoré LSR vyhlasujú za účelom dosahovania najnižších cien vstupov a najvyšších výstupov, a to bez toho, aby tým bola ovplyvnená požadovaná kvalita. Trvalý dôraz sa kladie na využívanie súaží pri predaji dreva.  

4.4. Spolupráca so školami 
LSR aktívne spolupracujú s lesníckym školstvom s cieľom ovplyvňova odborné vedomosti, praktické schopnosti a charakterové vlastnosti študentov tak, aby spåňali požiadavky na zamestnanca podniku. Osobitnú pozornos LSR venujú podpore a získavaniu mimoriadne talentovaných študentov.

4.5. Lesnícky výskum 

Podnik navrhuje témy lesníckeho výskumu, skúšobne overuje jeho predbežné výsledky a už osvedčené výsledky prakticky uplatňuje.

Prológ
Zákon vypracovaný v intenciách navrhnutých téz prospeje efektívnosti a čistote riadenia štátneho podniku LSR, a tým prospeje všetkým občanom Slovenskej republiky.

 

Prečítané: 1612
(0 hlasov)

Diskusie na serveri Lesmedium.sk zostáva prístupná pre všetkých čitateľov. Pre vkladanie príspevkov je nutná registrácia pomocou e-mailu. Pravidlá diskusií na Lesmedium.sk (Kódex diskutujúceho) a stručný návod ako sa registrovať nájdete tu .

Populárne správy

Drevo sa dá získať aj zadarmo, ak viete, čo si z lesa môžete odniesť: Všetko, čo je uložené v kôpkach alebo má väčší priemer ako sedem centimetrov, patrí lesnému hospodárstvu

Drevo sa dá získať aj zadarmo, ak viete, čo si z lesa…

O čom sa píše

Zobrazenie:46899

Portál SITA Bývanie Hrou píše, že ceny energií prudko vystrelili nahor. Mnohí z nás si tak dvakrát rozmyslia, či otočia...

Štát zvažuje pomoc pre domácnosti, ktoré kúria drevom: Náklady stúpajú, ľudia s týmto zdrojom tepla boli doteraz opomínaní

Štát zvažuje pomoc pre domácnosti, ktoré kúria drevom: Náklady stúpajú, ľudia s…

Aktuálne

Zobrazenie:25764

Štát zvažuje pomoc aj pre domácnosti, ktoré kúria drevom alebo uhlím. Napríklad na severe Slovenska musia vykurovať aj desať mesiacov...

LESY SR rozširujú ponuku palivového dreva pre domácnosti: Štiepané i neštiepané, cenovo zvýhodnená samovýroba

LESY SR rozširujú ponuku palivového dreva pre domácnosti: Štiepané i neštiepané, cenovo…

Aktuálne

Zobrazenie:25295

Štátny podnik LESY Slovenskej republiky rozširuje ponuku palivového dreva pre domácnosti. Okrem klasického predaja neštiepaného dreva je novinkou štiepané palivové drevo...

LESY SR upravili ceny dreva a zvýšili speňaženie drevnej hmoty: Každý mesiac nárast tržieb o jeden milión eur

LESY SR upravili ceny dreva a zvýšili speňaženie drevnej hmoty: Každý mesiac…

Aktuálne

Zobrazenie:21950

LESY Slovenskej republiky, š. p., dosiahli vďaka rozhodnutiam obchodného riaditeľa a úpravám cien významné zvýšenie speňaženia drevnej hmoty v poslednom kvartáli roka...

Nemecko poskytne jednu miliardu eur a Nórsko tri miliardy dolárov na ochranu tropických pralesov: Z fondu má získať úžitok 70 rozvojových krajín

Nemecko poskytne jednu miliardu eur a Nórsko tri miliardy dolárov na ochranu…

Aktuálne

Zobrazenie:18496

Nemecko poskytne do fondu na ochranu tropických pralesov v priebehu desiatich rokov jednu miliardu eur. Na klimatickej konferencii OSN COP...

Názor: Po 42 ročnom pôsobení na Muránskej planine – ničené sú aj vysokohorské pôvodné smrečiny

Názor: Po 42 ročnom pôsobení na Muránskej planine – ničené sú aj…

Aktuálne

Zobrazenie:13917

Parametre ochrany prírody na Muránskej planine sú nastavené najhoršie zo všetkých národných parkov na Slovensku. Vysoké stupne ochrany zbytočne toto...

Hlavné správy

Predsedníctvo Rady EÚ a zástupcovia Európskeho parlamentu dosiahli politickú dohodu o revízii EUDR: Európska komisia má za úlohu vykonať revíziu zjednodušenia a predložiť správu do 30. apríla 2026

Predsedníctvo Rady EÚ a zástupcovia Európskeho parlamentu dosiahli politickú dohodu o revízii…

Aktuálne

Rada Európskej únie aktuálne informuje, že včera predsedníctvo Rady EÚ a zástupcovia Európskeho parlamentu dosiahli predbežnú politickú dohodu o cielenej revízii nariadenia...

Prečítajte si viac
Švédski vedci o spôsobe záchrany stromov pred lykožrútom smrekovým: Odhalenie v skorom štádiu hyperspektrálnou kamerou

Švédski vedci o spôsobe záchrany stromov pred lykožrútom smrekovým: Odhalenie v skorom…

O čom sa píše

Švédski kolegovia vedcov z Ústavu ekológie lesa Slovenskej akadémie vied (SAV) našli spôsob, ako zachrániť stromy pred lykožrútom smrekovým, ktorý patrí...

Prečítajte si viac
Nové laboratóriá na lesníckej fakulte: Hodnotenie vyťaženého dreva a stojacich stromov v lesných porastoch, výskum a testovanie konštrukcií a materiálov pre lesnícke stavby

Nové laboratóriá na lesníckej fakulte: Hodnotenie vyťaženého dreva a stojacich stromov v…

Aktuálne

Katedra lesnej ťažby, logistiky a meliorácií Lesníckej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene na sociálnej sieti informuje, že 3. decembra boli...

Prečítajte si viac
Systémové zlyhanie v narábaní s prírodným bohatstvom: Slovensko ročne prichádza o približne 250 miliónov kubických metrov dažďovej vody

Systémové zlyhanie v narábaní s prírodným bohatstvom: Slovensko ročne prichádza o približne…

O čom sa píše

Slovensko každoročne prichádza o stovky miliónov kubíkov dažďovej vody. Táto voda namiesto toho, aby zostávala v krajine a pomáhala ju...

Prečítajte si viac

Naši partneri

Silvarium.cz DYAS.EU PEFC Slovakia Drevo burza

Fytofarm Merimex Pro Populo Poprad Slovenská lesnícka komora