Prihlásiť

Stav usporiadania pozemkov

Ministerstvo pôdohospodárstva SR zverejnilo Správu o stave usporiadania pozemkov a stavieb v štátnych organizáciách lesného hospodárstva so stavom k 31. decembru 2008.  



1.Lesné pozemky vo vlastníctve Slovenskej republiky a neštátneho sektora


1.1.Výmera, vlastníctvo a správa lesných pozemkov

Podľa § 3 ods. 1 zákona č. 326/2005 Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov lesné pozemky sú pozemky s lesnými porastmi, dočasne bez lesných porastov pri ich obnove alebo
po vykonaní náhodnej ažby, na ktorých sú zriadené lesné škôlky alebo semenné sady, o ktorých bolo rozhodnuté o ich dočasnom vyňatí z plnenia funkcií lesov alebo o obmedzení využívania funkcií lesov na nich, bez lesných porastov, ktoré slúžia lesnému hospodárstvu a sú pre jeho činnos nevyhnutné, najmä pozemky, na ktorých sú lesné cesty a zvážnice, lesné sklady a rozdeľovacie prieseky, bez lesných porastov, ktorých využívanie súvisí s využívaním funkcií lesa, najmä rekreačné miesta, políčka pre zver, ohryzové plochy pre zver, rašeliniská, sutiny, skaly a prameniská, bez lesných porastov nad hornou hranicou stromovej vegetácie vo vysokohorských oblastiach s výnimkou zastavaných pozemkov a ich príjazdových komunikácií, vyhlásené za lesné pozemky podľa odsekov 2 a 3 alebo osobitných predpisov
a  na ktorých boli lesné porasty odstránené protiprávnym konaním.

Podľa katastrálneho portálu Geodetického a kartografického ústavu Bratislava
so stavom k 31. 12. 2008, je výmera lesných pozemkov v Slovenskej republike 2 008 126 ha. Z toho výmera vo vlastníctve Slovenskej republiky (ďalej len „vlastníctvo štátu“), v správe štátnych organizácii lesného hospodárstva (ďalej len „ŠOLH“) založených alebo zriadených Ministerstvom pôdohospodárstva SR (ďalej len „ministerstvo“) a Ministerstvom obrany SR (ďalej len MO SR“) je 829 021 ha. ŠOLH v pôsobnosti ministerstva spravujú 762 598 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu a ŠOLH v pôsobnosti MO SR spravujú 66 423 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu.

    Správu lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v pôsobnosti ministerstva vykonávajú 4 ŠOLH. Ide o Lesy Slovenskej republiky, štátny podnik Banská Bystrica (ďalej len „Lesy SR, š.p.“), ktoré spravujú 702 164 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, Lesopoľnohospodársky majetok Ulič, štátny podnik Ulič (ďalej len „LPM Ulič, š.p.“), ktorý spravuje 18 457 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, Štátne lesy Tatranského národného parku Tatranská Lomnica (ďalej len „ŠL TANAP“), ktoré spravujú 41 971 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu a Národne lesnícke centrum Zvolen (ďalej len „NLC Zvolen“), ktoré spravuje 6 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu.

    Lesné pozemky vo vlastníctve štátu vo vojenských obvodoch a na územiach slúžiacich na zabezpečenie úloh obrany štátu spravuje právnická osoba, ktorej zakladateľom je MO SR. Takouto právnickou osobou sú Vojenské lesy a majetky Slovenskej republiky, štátny podnik Pliešovce (ďalej len „VLM, š.p.“), ktoré spravujú 66 423 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu.

    Vlastníctvo neštátneho sektora k sledovanému obdobiu predstavuje výmeru
1 179 105 ha lesných pozemkov. Vlastníctvo neštátneho sektora predstavuje vlastníctvo právnických a fyzických osôb, vlastníctvo miest a obcí, vlastníctvo cirkví a náboženských spoločností.

    Prehľad o výmere lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, ktoré spravujú ŠOLH zo zákona a výmere lesných pozemkov vo vlastníctve neštátneho sektora:


Lesy SR, š.p. - 702 164 ha
LPM Ulič, š.p. - 18 457 ha
ŠL TANAP - 41 971 ha
NLC Zvolen - 6 ha
VLM, š.p. - 66 423 ha
Vlastníctvo SR spolu - 829 021 ha
Neštátny sektor - 1 179 105 ha
Výmera spolu - 2 008 126 ha

    Osobitne je potrebné uvies, že ŠOLH v pôsobnosti ministerstva evidujú 50 sporných prípadov vlastníctva lesných pozemkov o výmere 29 630 ha. Ide o 29 prípadov o výmere 11 604 ha vedených v katastri nehnuteľnosti vo vlastníctve štátu, na ktoré bola daná určovacia žaloba neštátnym sektorom a 21 prípadov o výmere 18 026 ha vedených v katastri nehnuteľnosti vo vlastníctve neštátneho sektora, na ktoré bola daná určovacia žaloba ŠOLH.

    Správcovia lesných pozemkov vo vlastníctve štátu sú povinní vies ich evidenciu podľa vyhlášky ministerstva č. 65/1995 Z.z. o evidencii lesných pozemkov a stavieb.

    Majetkovoprávne usporiadanie lesných pozemkov a stavieb vo vlastníctve štátu v správe ŠOLH v pôsobnosti ministerstva bolo uložené vykona listom č. 125/1999-700 zo dňa 25. 02. 1999. Táto povinnos bola doplnená listom č. 5707/2005-700 zo dňa 26. 10. 2005, kedy bol stanovený časový horizont splnenia majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov a stavieb vo vlastníctve štátu do konca roku 2010. Podľa uvedených listov, za majetkovoprávne usporiadanie sa považuje zápis majetku štátu do registra “C“ katastra nehnuteľností, resp. uplatnenie vydokladovanej žiadosti o zápis správy záznamom
na príslušnej správe katastra. Na základe záverov vedenia ministerstva na svojej 24. porade dňa 25. júna 2008, kedy bola prerokovaná „Správa o stave usporiadania pozemkov a stavieb v štátnych organizáciách lesného hospodárstva so stavom k 31. 12. 2007“ sekcia lesnícka ministerstva usmernila ŠOLH listom č. 1502/2008-700 zo dňa 27. 06. 2008, aby sa zamerali na usporiadanie lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, ktoré nie sú v katastri nehnuteľností evidované na liste vlastníctva (ďalej len „LV“). Lesné pozemky v katastri nehnuteľností evidované na LV v registri “E“ katastra nehnuteľností sa považujú za usporiadané. Ich zápis do registra “C“ katastra nehnuteľností bude potrebné rieši až po ukončení a schválení registra obnovenej evidencie pozemkov (ďalej len „ROEP“) a po usporiadaní neevidovaných pozemkov.
 

1.2.Stav majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v správe Lesov SR, š.p.

K 31. 12. 2008 Lesy SR, š.p. obhospodarovali 953 090 ha lesných pozemkov (príloha č. 1a). Z toho bolo 702 164 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, čo predstavuje 73,67 % a 250 926 ha vo vlastníctve neštátneho sektora, čo predstavuje 26,33 %. Z celkovej výmery lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, Lesy SR, š.p. obhospodarovali 691 688 ha a 10 476 ha bolo prenajatých na obhospodarovanie iným subjektom (Technická univerzita Zvolen, stredné lesnícke technické školy, neštátne subjekty). Z výmery 250 926 ha lesných pozemkov
vo vlastníctve neštátneho sektora obhospodarovali Lesy SR, š.p. 29 530 ha na základe zmluvy o nájme, 100 461 ha požiadané o vydanie vo vybavovaní a 120 935 ha vo vlastníctve subjektov, ktoré nepožiadali o vydanie majetku.

    Lesy SR, š.p. k 31. 12. 2008 celkovo spravovali 702 164 ha lesných pozemkov
vo vlastníctve štátu s počtom 62 960 parciel. K uvedenému termínu mala organizácia na LV v registri “C“ katastra nehnuteľností usporiadaných 38 277 parciel s výmerou 533 098 ha a v registri “E“ katastra nehnuteľností mala organizácia evidovaných 6 973 parciel s výmerou 85 029 ha. Evidencia v registri “C“ a “E“ katastra nehnuteľností spolu predstavuje 45 250 parciel s výmerou 618 127 ha. Doposiaľ je bez LV v registri “C“ alebo registri “E“ katastra nehnuteľností 17 710 parciel s s výmerou 84 037 ha, čo je pokles oproti roku 2007 o 912 parciel s výmerou 11 584 ha.

    Na rok 2008 bolo naplánované usporiada lesné pozemky vo vlastníctve štátu o celkovej výmere 42 390 ha za použitia finančných nákladov vo výške 1 661 090,- €
(50 042 tis. Sk). V skutočnosti bolo k 31. 12. 2008 geometrickými plánmi zameraných 45 701 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu. Do LV registra “C“ katastra nehnuteľností bolo v roku 2008 zapísaných 18 962 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu a na ďalších 23 562 ha boli podané žiadosti na zápis do registra “C“ katastra nehnuteľností za použitia finančných nákladov vo výške 1 507 203,- € (45 406,- tis. Sk). Celkovo možno konštatova, že v roku 2008 bolo usporiadaných celkom 42 524 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu.

    Zostáva usporiada lesné pozemky vo vlastníctve štátu v počte 17 710 parciel s výmerou 84 037 ha za použitia finančných nákladov 5 761 862,- € (173 600,- tis. Sk). Pomerne vysoké predpokladané finančné náklady spôsobené rozdielnymi regionálnymi podmienkami, ale najmä potrebou vyhotovenia geometrických plánov líniových parciel, kde náklady niekoľkonásobne prevyšujú náklady na geometrické plány plošných parciel. Priemerné náklady na 1 ha v Lesoch SR, š.p. sa pohybujú od 26,50 €/ha (798,- Sk/ha) v OZ Košice a Sobrance do 276,5 €/ha (8 330,- Sk/ha) v OZ Rimavská Sobota.

   
 

1.3.Stav majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v správe LPM Ulič, š.p.

K 31. 12. 2008 LPM Ulič, š.p. obhospodaroval 24 759 ha lesných pozemkov (príloha č. 1b). Z toho bolo 18 457 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, čo predstavuje 74,55 %
a 6 302 ha vo vlastníctve neštátneho sektora, čo predstavuje 25,45 %. Z celkovej výmery lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, LPM Ulič, š.p. obhospodaroval 18 457 ha. Z výmery 6 302 ha lesných pozemkov vo vlastníctve neštátneho sektora obhospodaroval LPM Ulič, š.p. 498 ha požiadané o vydanie vo vybavovaní a 5 804 ha vo vlastníctve subjektov, ktoré nepožiadali o vydanie majetku.

    LPM Ulič, š.p. k 31. 12. 2008 celkovo spravoval 18 457 ha lesných pozemkov
vo vlastníctve štátu s počtom 1 132 parciel. K uvedenému termínu mala organizácia na LV v registri “C“ katastra nehnuteľností usporiadaných 616 parciel s výmerou 12 230 ha a v registri “E“ katastra nehnuteľností mala organizácia evidovaných 516 parciel s výmerou 6 227 ha. Evidencia v registri “C“ a “E“ katastra nehnuteľností spolu predstavuje 1 132 parciel s výmerou 18 457 ha. Na všetky spravované lesné pozemky vo vlastníctve štátu je založený LV v registri “C“ alebo registri “E“ katastra nehnuteľností.

    V roku 2008 bolo geometrickými plánmi zameraných 2 299 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu a zapísaných do LV registra “C“ katastra nehnuteľností bolo za použitia finančných nákladov vo výške 19 817,- € (597,- tis. Sk).

    Na základe usmernenia ministerstva č. 1502/2008-700 zo dňa 27. 06. 2008 možno konštatova, že LPM Ulič, š.p. má všetky lesné pozemky vo vlastníctve štátu usporiadané.

  1.4.Stav majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v správe ŠL TANAP

K 31. 12. 2008 ŠL TANAP obhospodarovali 49 036 ha lesných pozemkov (príloha
č. 1c). Z toho bolo 41 971 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, čo predstavuje 85,59 %
a 7 065 ha vo vlastníctve neštátneho sektora, čo predstavuje 14,41 %. Z celkovej výmery lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, ŠL TANAP obhospodarovali 41 967 ha a 4 ha boli prenajaté na obhospodarovanie iným subjektom (neštátne subjekty). Z výmery 7 065 ha lesných pozemkov vo vlastníctve neštátneho sektora obhospodarovali ŠL TANAP 3 375 ha
na základe zmluvy o nájme, 2 146 ha požiadané o vydanie vo vybavovaní a 1 544 ha vo vlastníctve subjektov, ktoré nepožiadali o vydanie majetku.

    ŠL TANAP k 31. 12. 2008 celkovo spravovali 41 971 ha lesných pozemkov
vo vlastníctve štátu s počtom 11 691 parciel. K uvedenému termínu mala organizácia na LV v registri “C“ katastra nehnuteľností usporiadaných 1 656 parciel s výmerou 24 212 ha a v registri “E“ katastra nehnuteľností mala organizácia evidovaných 4 619 parciel s výmerou 9 329 ha. Evidencia v registri “C“ a “E“ katastra nehnuteľností spolu predstavuje 6 275 parciel s výmerou 33 541 ha. Doposiaľ je bez LV v registri “C“ alebo registri “E“ katastra nehnuteľností 5 416 parciel s s výmerou 8 430 ha.

    Na rok 2008 bolo naplánované usporiada lesné pozemky vo vlastníctve štátu o celkovej výmere 513 ha. za použitia finančných nákladov vo výške 34 688,- € (1 045,- tis. Sk). V skutočnosti v roku 2008 došlo k zníženiu parciel v registri “C“ katastra nehnuteľností o 440 s výmerou 3 229 ha a nárastu parciel v registri “E“ katastra nehnuteľností o 1 313 s výmerou 2 691 ha. Táto skutočnos bola zapríčinená realizáciou ROEP, keď správou katastra boli parcely registra “C“ katastra nehnuteľností nahradené parcelami registra “E“ katastra nehnuteľností, prípadne správa k ním zapísaná na iný subjekt.

    Zostáva usporiada lesné pozemky vo vlastníctve štátu v počte 5 416 parciel s výmerou 8 430 ha za použitia finančných nákladov 66 000,- € (1 988,- tis. Sk).

Stav majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu je uvedený v prílohe č.2.


1.5.Stav majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v správe NLC Zvolen

K 31. 12. 2008 NLC Zvolen spravovalo 6 ha lesných pozemkov vo vlastníctve štátu (príloha č. 1d).

    NLC Zvolen k 31. 12. 2008 celkovo spravovalo 6 ha lesných pozemkov
vo vlastníctve štátu s počtom 21 parciel. K uvedenému termínu mala organizácia na LV v registri “C“ katastra nehnuteľností usporiadaných 21 parciel s výmerou 6 ha. Na všetky spravované lesné pozemky vo vlastníctve štátu je založený LV v registri “C“ katastra nehnuteľností.

    Stav majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu je uvedený v prílohe č.2.


1.6.Správa lesných pozemkov na základe výnimky alebo súhlasu ministerstva

Správu lesného majetku vo vlastníctve štátu môže vykonáva právnická osoba, ktorej zakladateľom alebo zriaďovateľom je ministerstvo alebo právnická osoba, ktorá má také postavenie podľa osobitných predpisov. Iné štátne organizácie môžu spravova lesné pozemky vo vlastníctve štátu len na základe výnimky podľa § 11 ods. 3 zákona č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení neskorších predpisov alebo súhlasu ministerstva podľa § 50 ods. 7 zákona č. 326/2005 Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov.

    Na základe udelenej výnimky alebo súhlasu ministerstva k 31. 12. 2008 spravovali lesné pozemky vo vlastníctve štátu 3 iné štátne organizácie. Celkovo bolo ministerstvom udelených 12 výnimiek alebo súhlasov na celkovú výmeru 6 000 ha. Tieto štátne organizácie budú spravova lesné pozemky vo vlastníctve štátu do doby pominutia dôvodu udelenia výnimky alebo súhlasu. V prípade zániku alebo likvidácie týchto štátnych organizácií, správa lesných pozemkov vo vlastníctve štátu prechádza na zákonných správcov podľa § 50 ods. 3 zákona č. 326/2005 Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov. V súlade s § 10 ods. 3 písm. b) zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov, lesné pozemky vo vlastníctve štátu nemôžu by predmetom privatizácie a preto nemôžu by ani predmetom likvidácie podľa osobitného predpisu. Lesné pozemky
vo vlastníctve štátu spravujú tieto iné štátne organizácie:

Vojenské lesy a majetky, š. p. Pliešovce – udelených 10 výnimiek a súhlasov
na výmeru 5 816,5423 ha (mimo vojenských obvodov);
Slovenský vodohospodársky podnik, š.p. Žilina – 1 výnimka na výmeru 170,1828 ha (ochranné pásmo vodného zdroja Starina);
Slovenské národné múzeum Bratislava – 1 výnimka na výmeru 12,6215 ha (areál múzea Betliar).

Zákon 326/2005 Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov výnimku na správu lesného majetku vo vlastníctve štátu nepripúša, umožňuje však udelenie súhlasu podľa § 50 ods. 4
na správu tohto majetku mimo vojenských obvodov pre právnickú osobu, ktorej zakladateľom alebo zriaďovateľom je MO SR.


1.7.Majetkovoprávne usporiadanie lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v katastri nehnuteľností evidované v rozpore so všeobecne záväznými predpismi

V rámci dozoru vykonávaného ministerstvom podľa § 31 zákona č. 100/1977 Zb. o hospodárení v lesoch a štátnej správe lesného hospodárstva v znení neskorších predpisov bolo zistené, že správa k lesným pozemkom vo vlastníctve štátu je v katastri nehnuteľnosti evidovaná v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi na iné štátne organizácie, zaniknuté organizácie a iné subjekty, ktoré nie sú oprávnené spravova lesný majetok
vo vlastníctve štátu. Takto evidovaná správa lesných pozemkov vo vlastníctve štátu bola v rozpore so zákonom č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení neskorších predpisov. Z uvedeného dôvodu boli ŠOLH v pôsobnosti ministerstva usmernené listom č. 3935/2004-720/589 zo dňa 29. 07. 2004 vykona preverenie zápisov správy k lesnému majetku vo vlastníctve štátu na iné štátne organizácie bez udelenia výnimky podľa § 11 ods. 3 zákona č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení neskorších predpisov a v prípade zistenia neoprávnených zápisov požiada príslušné správy katastra o zmenu zápisov na základe zmluvy o prevode správy lesného majetku
vo vlastníctve štátu, prípadne požiada o vykonanie opravy chyby podľa § 59 zákona
č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam v znení neskorších predpisov.

    Preverením sa zistilo, že výmera lesných pozemkov, pri ktorých bola neoprávnene zapísaná správa lesných pozemkov vo vlastníctve štátu na iné subjekty predstavovala ku koncu roka 2004 15 400 ha.
    Stav neoprávnene zapísaných správcov lesných pozemkov
vo vlastníctve štátu v roku 2008 stúpol o 724 ha, pričom tieto pozemky boli zapísane na 6 iných subjektov. Tento fakt je spôsobený nerešpektovaním všeobecne záväzných právnych predpisov spracovateľmi ROEP, osobitne § 50 ods. 3 zákona č. 326/2005 Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov. V roku 2008 bolo usporiadaných 9 zápisov správy k lesným pozemkom o výmere 1 619 ha. K 31. 12. 2008 je neoprávnene zapísaná správa k lesným pozemkom na 65 iných subjektov o výmere 12 062 ha.

Najväčšia výmera neoprávnene zapísanej správy k lesným pozemkom vo vlastníctve štátu je na Slovenský pozemkový fond Bratislava a Bane Spišská Nová Ves, š.p. v likvidácii. Veľkým problémom je, keď správa je zapísaná na štátny podnik v likvidácii. Správa zapísaná na iné štátne organizácie v likvidácii môže spôsobi porušenie ustanovenie § 10 ods. 3 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby, nakoľko lesné pozemky vo vlastníctve štátu nie je možné privatizova. Tento fakt sa potvrdil pri lesných pozemkoch vo vlastníctve štátu neoprávnene zapísaných na Bane Spišská Nová Ves, štátny podnik v likvidácii, ktorý má zapísané v katastri nehnuteľností lesné pozemky vo vlastníctve štátu
vo viacerých katastrálnych územiach s celkovou výmerou 1 400 ha. Likvidátor štátneho podniku chce tieto pozemky vydraži.

Ministerstvo komunikovalo s likvidátorom Baní Spišská Nová Ves, š. p., kde sme jednoznačne zaujali stanovisko o neoprávnenosti zápisu správy k lesným pozemkov
vo vlastníctve SR v prospech Baní Spišská Nová Ves, š. p. v likvidácii a nemožnosti lesných pozemkov v rámci likvidácie štátneho podniku vydraži a požiadali sme likvidátora, aby v spolupráci s Lesmi SR, š. p. Banská Bystrica zabezpečil zmenu zápisu správy v súlade
so zákonom. Likvidátor bol upozornený na ustanovenia § 10 ods. 3 zákona č. 92/1991 Zb. o prevode majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov, ktorý stanovuje, že lesný fond, stavby a zariadenia slúžiace lesnému hospodárstvu nemôžu by predmetom privatizácie, teda lesný majetok vo vlastníctve štátu nie je možné speňaži ani v rámci likvidácie štátneho podniku. Likvidátor názor ministerstva, ani všeobecné záväzný predpis nerešpektuje a tvrdí, že mu žiadny predpis nezakazuje lesné pozemky v rámci likvidácie Baní Spišská Nová Ves,
š. p. speňaži aj napriek stanovisku Okresnej prokuratúry v Revúcej, podľa ktorého vzhľadom na definovanie správcu lesných pozemkov vo vlastníctve SR v § 11 zákona č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení neskorších predpisov a vykonanej identifikácie nič nebráni delimitácii lesných pozemkov na Lesy SR, š. p. Banská Bystrica.

Základným krokom ŠOLH pri náprave nezákonných zápisov správy bolo spracovanie návrhov zmlúv o prevode správy a tieto boli zaslané týmto neoprávnene zapísaným správcom. Niektoré organizácie na návrhy nereagovali. V prípadoch, keď na návrhy nebolo reagované, boli príslušné správy katastra požiadané o vykonanie opravy. Niektoré správy katastra
na žiadosti doposiaľ nereagovali, alebo vyžadujú delimitačný protokol.

    Správcovia lesných pozemkov štátu pri odstraňovaní neoprávnených zápisov narážajú na rôzne problémy, hlavne na neochotu neoprávnene zapísaných správcov odovzda správu zákonom stanovenému správcovi. Za účelom odstránenia niektorých problémov sa v novembri 2005 z podnetu ministerstva uskutočnilo rokovanie vo veci spolupráce pri odstraňovaní nezákonností pri evidencii lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, ich správy a pri jej zmenách za účasti Úradu geodézie, kartografie a katastra SR (ďalej len „ÚGKK SR“), Lesov SR, š.p., Slovenského pozemkového fondu a Lesoprojektu. Z rokovania vyplynuli poznatky o nedostatočnom využívaní svojich práv členmi komisií pri spracovávaní návrhov ROEP a o nedostatočnej miere využívania opravných prostriedkov správcami lesných pozemkov vo vlastníctve SR v súlade s § 7 a § 11 ods. 9 zákona č. 180/1995  Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva v znení neskorších predpisov, vrátane podania na príslušný súd. Ministerstvo vydalo usmernenie pre správcov lesných pozemkov, týkajúce sa činnosti členov komisií ROEP a zabezpečenia opravných prostriedkov
pri neoprávnenej zmene vlastníctva a správy lesných pozemkov vo vlastníctve SR. V roku 2008 v rámci konania ROEP podali ŠOLH 2 námietky podľa § 7 ods. 1 zákona č. 180/1995  Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva v znení neskorších predpisov, ktoré neboli príslušnou správou katastra akceptované. V rámci konania ROEP pre k. ú. Rudňany Správa katastra neakceptovala námietku Lesov SR, š.p. Odštepný závod Prešov, že správcom lesných pozemkov vo vlastníctve štátu nemôžu by Bane Spišská Nová Ves, š. p. v likvidácii bez povolenia výnimky alebo udelenia súhlasu ministerstva. Voči rozhodnutiu ROEP bolo podané odvolanie. V rámci konania ROEP pre k. ú. Uličské Krivé bola správa niektorých lesných pozemkov vo vlastníctve štátu zapísaná v prospech Lesov SR, š.p. aj napriek tomu, že celé katastrálne územie spravuje a obhospodaruje LPM Ulič, š.p. Zmena správy bude riešená dohodou o prevode správy lesných pozemkov vo vlastníctve štátu medzi Lesmi SR, š.p. a LPM Ulič, š.p.

Z porady vyplynula úloha pre ÚGKK SR a ministerstvo na vydanie spoločného usmernenia pre katastrálne úrady, správy katastra a správcov lesných pozemkov
vo vlastníctve štátu na odstránenie nesprávnych zápisov správy. Táto úloha
na podnet ÚGKK SR bola prehodnotená z dôvodu už existujúceho usmernenia ministerstva č. 131-l/1998-430 a ÚGKK SR č. NP-2231/1998 z 10. 08. 1998, ktoré túto problematiku pokrýva. ÚGKK SR vydal pokyn, ktorý ustanovenia usmernení podrobnejšie rozvádza pod č. KO – 6469/2005 zo dňa 21. 12. 2005. Pokyn bol distribuovaný správam katastra a všetkým správcom lesných pozemkov vo vlastníctve štátu. V roku 2007 sa uskutočnilo pracovné rokovanie za účasti Ministerstva hospodárstva SR, ministerstva a Lesov SR, š. p. Banská Bystrica. Predmetom pracovného rokovania boli neoprávnené zápisy správcov lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR. Výsledkom rokovania bolo prevzatie garancie Ministerstvom hospodárstva SR za odstránenie neoprávnených zápisov správy na lesné pozemky vo vlastníctve SR zapísané na subjekty v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR, osobitne za riešenie zápisu na Bane Spišská Nová Ves, š. p. v likvidácií. Doposiaľ sa však nedarí nezákonné zápisy odstráni.


2.Stavby vo vlastníctve štátu


2.1.Stavby vo vlastníctve štátu v správe ŠOLH v pôsobnosti ministerstva

Správu stavieb vo vlastníctve štátu slúžiacich lesnému hospodárstvu vykonávajú
4 ŠOLH. Sú to Lesy SR, š.p., ŠL TANAP, LPM Ulič, š.p. a NLC. K 31. 12. 2008 uvedené organizácie spravovali 5 250 stavieb vo vlastníctve štátu, z toho na LV bolo zapísaných 5 165 stavieb. Neusporiadaných je 85 stavieb, z toho na 18 stavieb bol podaný návrh na zápis
do katastra nehnuteľností. Vynaložené finančné náklady na usporiadanie stavieb v roku 2008 predstavovali sumu 41 658,- € (1 255 tis. Sk). Predpokladaná suma na doriešenie usporiadania stavieb do konca roku 2010 je 267 740,- € (8 066,- tis. Sk). Pomerne vysoké predpokladané finančné náklady na usporiadanie stavieb do konca roku 2010 sú z dôvodu nielen vyhotovenia geometrických plánov, ale aj usporiadanie vlastníctva pozemkov zastavaných stavbami, ktoré nie sú vo vlastníctve štátu.


2.2.Stav majetkovoprávneho usporiadania stavieb vo vlastníctve štátu v správe Lesov SR, š.p.

K sledovanému termínu Lesy SR, š.p. spravovali 4 847 stavieb vo vlastníctve štátu. Z tohto množstva bolo usporiadaných na LV 4 782 stavieb a na 16 stavieb bol podaný návrh na zápis do katastra nehnuteľností. Do konca roka 2010 ostáva usporiada 49 stavieb. Finančné náklady na usporiadanie stavieb v roku 2008 predstavujú sumu 7 767,- €
(234,- tis. Sk). Predpokladané finančné náklady na usporiadanie stavieb vo vlastníctve štátu predstavujú 13 610,- € (410,- tis. Sk).

    Stav usporiadania stavieb Lesov SR, š.p. podľa jednotlivých odštepných závodov je uvedený v  prílohe č. 3.


2.3.Stav majetkovoprávneho usporiadania stavieb vo vlastníctve štátu v správe LPM Ulič, š.p.

K 31.12.2008 LPM Ulič, š. p. spravoval 31 stavieb vo vlastníctve štátu. Z tohto počtu stavieb na LV bolo evidovaných 31 stavieb. Organizácia vzhľadom na majetkovoprávne usporiadanie všetkých stavieb v roku 2008 nečerpala žiadne finančné prostriedky.

Stav usporiadania stavieb LPM Ulič, š.p. podľa jednotlivých odštepných závodov je uvedený v  prílohe č. 3.


2.4.Stav majetkovoprávneho usporiadania stavieb vo vlastníctve štátu v správe ŠL TANAP

ŠL TANAP k 31.12. 2008 spravovali 294 stavieb vo vlastníctve štátu. Z tohto počtu bolo evidovaných na LV 278 stavieb a na 2 stavby bol podaný návrh na zápis do katastra nehnuteľností. Do konca roka 2010 ostáva usporiada 14 stavieb Vynaložené náklady na usporiadanie stavieb v roku 2008 predstavovali sumu 33 891,- € (1 021,- tis. Sk). Predpokladané finančné náklady na usporiadanie zostávajúcich stavieb predstavujú sumu 104 130,- € (3 137,- tis. Sk). Neúmerne vysoké finančné náklady na usporiadanie ostávajúcich 14 stavieb sú spôsobené aj usporiadaním pozemkov pod stavbami, ktoré nie sú vo vlastníctve štátu, v atraktívnych rekreačných oblastiach Tatranského národného parku.

   2.5.Stav majetkovoprávneho usporiadania stavieb vo vlastníctve štátu v správe NLC Zvolen

NLC Zvolen k sledovanému termínu spravovalo 78 stavieb vo vlastníctve štátu. Z toho bolo 74 stavieb evidovaných na LV. V roku 2008 neboli čerpané žiadne finančné prostriedky vzhľadom na ich čerpanie v predchádzajúcom období, teda v štádiu rozpracovania usporiadania stavieb. Do konca roka 2010 ostáva usporiada 4 stavby pri predpokladaných finančných nákladoch 150 000,- € (4 519,- tis. Sk). Neúmerne vysoké finančné náklady na usporiadanie ostávajúce 4 stavby sú spôsobené aj usporiadaním pozemkov pod stavbou ústredia NLC vo Zvolene, ktoré sú vo vlastníctve Mesta Zvolen, čo pri výmere 1600 m2 a predpokladanej cene 83,- €/m2 (2 500,- Sk/m2) predstavuje sumu 132 800,- €
(4 001,- tis. Sk)

3.Problémy a nedostatky pri majetkovoprávnom usporiadaní lesných pozemkov

Vážnym problémom pri majetkovoprávnom usporiadaní majetku štátu, hlavne lesných pozemkov, je nedoriešenie reštitučných nárokov oprávnených osôb uplatnených podľa zákona č. 229/1991 Zb. o pôde v znení neskorších predpisov a zákona č. 503/2003 Z. z. o navrátení vlastníctva k pozemkom a o zmene a doplnení zákona NR SR č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov.

    Majetkovoprávne usporiadanie lesných pozemkov a zápis vlastníctva do katastra nehnuteľností     vyžaduje nevyhnutne zabezpeči podklady v súlade so zákonom
č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností v znení neskorších predpisov. Ide o zabezpečenie geometrických plánov, ktoré sú nevyhnutným podkladom k založeniu LV, ak je stav pozemkov neidentický. Ich zabezpečenie  je časovo a  finančne náročné.
 
            V prípade  možných  reštitučných  nárokov  (v prípade delenia zlúčených  parciel) je majetkovoprávne usporiadanie pozemkov nereálne a v prípadoch, keď boli pozemky majetkovoprávne usporiadané, boli zo strany správ katastra LV zrušené z dôvodov, že tieto obsahovali aj pozemky, ktoré boli predmetom reštitúcie. So zreteľom na efektivitu a finančné náklady je reálnejšie ich usporiadanie po ukončení reštitučných nárokov. Na základe rokovania s ÚGKK SR bola  dohodnutá možnos usporiadania pozemkov a stavieb predložením „Záznamu podrobného merania zmien“ podľa § 7 vyhlášky ÚGKK SR č. 79/1996 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise  vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam. Uplatnením tejto možnosti sa zníži časová a finančná náročnos na usporiadanie majetku štátu.
 
    Za majetkovoprávne usporiadaný lesný pozemok sa považuje pozemok, ktorý je zapísaný v registri “C“ katastra nehnuteľností. To núti správcov lesných pozemkov usporiada aj tie lesné pozemky, ktoré sú v katastri nehnuteľností evidované na LV v registri “E“. Preto z pohľadu majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov by sa správcovia mali zamera v prvom rade na lesné pozemky, ktoré nie sú evidované vôbec a to v tých katastrálnych územiach, kde bol ukončený a schválený ROEP.
 
    Z pohľadu majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, resp. zápisov správcov sú problémom aj prebiehajúce ROEP. Ako je uvedené v časti 1.7. ich spracovávatelia nerešpektujú všeobecne záväzné právne predpisy, ani zápisy v pozemno-knižných vložkách, lesné pozemky vo vlastníctve štátu sa zapíšu na iné štátne subjekty, ba dokonca na neštátne subjekty. V prípade ak sú pozemky zlúčené do veľkých parciel
vo vlastníctve štátu v správe ŠOLH dochádza k zrušeniu LV. Z tohto dôvodu sa stáva, že ŠOLH napriek založeniu LV do registra “C“ katastra nehnuteľností  vykazujú nárast pozemkov bez LV. Tento fakt spôsobuje, že sa na majetkovoprávne usporiadanie lesných pozemkov vynakladajú zvýšené finančné prostriedky. Na základe týchto poznatkov by bolo ekonomickejšie, keby sa majetkovoprávne usporiadanie lesných pozemkov do registra “C“ vykonávalo v katastrálnom území po schválení ROEP. Týmto by však nebol dodržaný termín 31. 12. 2010.
 
V uplynulom období zo strany správcov majetku štátu bola realizácia usporiadania na nižšej úrovni, čo bolo zdôvodňované nedostatkom financií. Správcovia majetku štátu musia zabezpeči finančné zdroje na ich  usporiadanie v plnej výške.

Použitie časti finančných prostriedkov na majetkovoprávne usporiadanie majetku štátu boli kryté z predaja prebytočného majetku štátu v správe týchto organizácii. Riešením majetkovoprávneho usporiadania lesných pozemkov v katastrálnych územiach s ukončeným a schváleným ROEP by mohlo dôjs k zníženiu finančných nákladov na ich usporiadanie
do registra “C“ katastra nehnuteľností.

    K zníženiu nákladov na usporiadanie lesných pozemkov môže dôjs aj realizáciou pozemkových úprav na lesných pozemkoch. V uplynulom období sa pozemkové úpravy na lesných pozemkoch vykonávali len v malej miere, dokonca v niektorých katastrálnych územiach boli lesné pozemky vyňaté z obvodu pozemkových úprav. Zo strany ministerstva boli vykonané kroky na zabezpečenie pozemkových úprav na lesných pozemkoch. Sekcii pozemkových úprav bolo poradou vedenia ministerstva v októbri 2005 uložené zabezpeči realizáciu pozemkových úprav aj na lesných pozemkoch.
 
Ďalšou možnosou je dôslednejšia realizácia ROEP dodržiavaním všeobecne záväzných právnych predpisov, hlavne ustanovení § 50 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov a dôsledným zabezpečením požiadaviek zákonných správcov lesného majetku v komisiách pre vykonanie ROEP zapísaním správy k lesným pozemkom vo vlastníctve štátu podľa § 50 ods. 3 citovaného zákona. Týmto by sa odstránili nezákonné zápisy správy k lesnému majetku a ušetrili by sa finančné prostriedky na ich nápravu.

    Dlhodobo pretrvávajúcim problémom sú dlhé lehoty na zápis stavieb a pozemkov na list vlastníctva vkladom alebo formou záznamu správami katastra.

    Majetkovoprávne usporiadanie stavieb je spojené s problémami pri získavaní stavebnej a inej nadobúdacej dokumentácie stavieb nadobudnutých pred rokom 1990.


4.Záver

Celkový stav majetkovoprávneho usporiadania majetku vo vlastníctve štátu v správe ŠOLH v pôsobnosti ministerstva, osobitne lesných pozemkov, vzhľadom na uloženie tejto povinnosti riaditeľom ŠOLH  v roku 1999, považujeme za primeraný.

    Usporiadanie podľa registra “C“ katastra nehnuteľností pri lesných pozemkoch presahuje nadpolovičnú hodnotu len v Lesoch SR š.p. , kde v počte usporiadaných parciel dosahuje 60,8 % a vo výmere 75,9 %, LPM Ulič š.p. v počte usporiadaných parciel dosahuje 54,4 % a vo výmere 66,3 % a v NLC Zvolen, kde v počte a výmere dosahuje usporiadanos 100,0 %. ŠL TANAP v počte parciel dosahujú usporiadanos 14,2 % a vo výmere 57,7 %.

Oveľa lepší stav je v usporiadanosti stavieb vo vlastníctve štátu, keď percento usporiadaných stavieb v rámci rezortu predstavuje 98,4 % a podľa jednotlivých správcov sa pohybuje od 94,6 %  pri ŠL TANAP na 100 % pri LPM Ulič, š.p.
 
    Súčasný stav usporiadania lesných pozemkov je spôsobený finančnou náročnosou na zabezpečenie hlavne geometrických plánov ako základného podkladu k zabezpečeniu zápisu do katastra nehnuteľností ako aj  nedoriešené reštitučné nároky. Do konca roku 2009 by ŠOLH mali zabezpeči majetkovoprávne usporiadanie lesných pozemkov a budov
vo vlastníctve SR v nasledovnom rozsahu:

Lesy SR, š.p. - 21 411 ha a  5 stavieb
ŠL TANAP - 6 339 ha a 10 stavieb
NLC Zvolen - 0 ha a 2 stavby
Spolu: 27 750 ha a 17 stavieb


5.Opatrenia

5.1.Zabezpeči majetkovoprávne usporiadanie lesných pozemkov a stavieb vo vlastníctve štátu v rozsahu podľa harmonogramu za rok 2009.

Zabezpečia: riaditelia ŠOLH
Termín: 31. 12. 2009

5.2.Pri majetkovoprávnom usporiadaní lesných pozemkov vo vlastníctve štátu v prvom rade sa zamera na lesné pozemky, ktoré nie sú v katastri nehnuteľností evidované
na LV.

Zabezpečia: riaditelia ŠOLH
Termín: trvalý

5.3.Rieši neoprávnené zápisy správcov lesných pozemkov vo vlastníctve štátu už v komisiách pre spracovanie ROEP za využitia všetkých dostupných právnych predpisov.

Zabezpečia: riaditelia ŠOLH
Termín: trvalý

5.4. Vykona kontrolu plnenia usporiadania lesných pozemkov a stavieb za rok 2009 podľa schváleného harmonogramu v 6 odštepných závodov Lesov SR, š.p., LPM Ulič, š.p. a ŠL TANAP.

Zabezpečí: generálny riaditeľ sekcie lesníckej
Termín: 31. 12. 2009

Prečítané: 2113
(0 hlasov)

Diskusie na serveri Lesmedium.sk zostáva prístupná pre všetkých čitateľov. Pre vkladanie príspevkov je nutná registrácia pomocou e-mailu. Pravidlá diskusií na Lesmedium.sk (Kódex diskutujúceho) a stručný návod ako sa registrovať nájdete tu .

Populárne správy

Drevo sa dá získať aj zadarmo, ak viete, čo si z lesa môžete odniesť: Všetko, čo je uložené v kôpkach alebo má väčší priemer ako sedem centimetrov, patrí lesnému hospodárstvu

Drevo sa dá získať aj zadarmo, ak viete, čo si z lesa…

O čom sa píše

Zobrazenie:46902

Portál SITA Bývanie Hrou píše, že ceny energií prudko vystrelili nahor. Mnohí z nás si tak dvakrát rozmyslia, či otočia...

Štát zvažuje pomoc pre domácnosti, ktoré kúria drevom: Náklady stúpajú, ľudia s týmto zdrojom tepla boli doteraz opomínaní

Štát zvažuje pomoc pre domácnosti, ktoré kúria drevom: Náklady stúpajú, ľudia s…

Aktuálne

Zobrazenie:25765

Štát zvažuje pomoc aj pre domácnosti, ktoré kúria drevom alebo uhlím. Napríklad na severe Slovenska musia vykurovať aj desať mesiacov...

LESY SR rozširujú ponuku palivového dreva pre domácnosti: Štiepané i neštiepané, cenovo zvýhodnená samovýroba

LESY SR rozširujú ponuku palivového dreva pre domácnosti: Štiepané i neštiepané, cenovo…

Aktuálne

Zobrazenie:25296

Štátny podnik LESY Slovenskej republiky rozširuje ponuku palivového dreva pre domácnosti. Okrem klasického predaja neštiepaného dreva je novinkou štiepané palivové drevo...

LESY SR upravili ceny dreva a zvýšili speňaženie drevnej hmoty: Každý mesiac nárast tržieb o jeden milión eur

LESY SR upravili ceny dreva a zvýšili speňaženie drevnej hmoty: Každý mesiac…

Aktuálne

Zobrazenie:21950

LESY Slovenskej republiky, š. p., dosiahli vďaka rozhodnutiam obchodného riaditeľa a úpravám cien významné zvýšenie speňaženia drevnej hmoty v poslednom kvartáli roka...

Nemecko poskytne jednu miliardu eur a Nórsko tri miliardy dolárov na ochranu tropických pralesov: Z fondu má získať úžitok 70 rozvojových krajín

Nemecko poskytne jednu miliardu eur a Nórsko tri miliardy dolárov na ochranu…

Aktuálne

Zobrazenie:18496

Nemecko poskytne do fondu na ochranu tropických pralesov v priebehu desiatich rokov jednu miliardu eur. Na klimatickej konferencii OSN COP...

Názor: Po 42 ročnom pôsobení na Muránskej planine – ničené sú aj vysokohorské pôvodné smrečiny

Názor: Po 42 ročnom pôsobení na Muránskej planine – ničené sú aj…

Aktuálne

Zobrazenie:13921

Parametre ochrany prírody na Muránskej planine sú nastavené najhoršie zo všetkých národných parkov na Slovensku. Vysoké stupne ochrany zbytočne toto...

Hlavné správy

Predsedníctvo Rady EÚ a zástupcovia Európskeho parlamentu dosiahli politickú dohodu o revízii EUDR: Európska komisia má za úlohu vykonať revíziu zjednodušenia a predložiť správu do 30. apríla 2026

Predsedníctvo Rady EÚ a zástupcovia Európskeho parlamentu dosiahli politickú dohodu o revízii…

Aktuálne

Rada Európskej únie aktuálne informuje, že včera predsedníctvo Rady EÚ a zástupcovia Európskeho parlamentu dosiahli predbežnú politickú dohodu o cielenej revízii nariadenia...

Prečítajte si viac
Švédski vedci o spôsobe záchrany stromov pred lykožrútom smrekovým: Odhalenie v skorom štádiu hyperspektrálnou kamerou

Švédski vedci o spôsobe záchrany stromov pred lykožrútom smrekovým: Odhalenie v skorom…

O čom sa píše

Švédski kolegovia vedcov z Ústavu ekológie lesa Slovenskej akadémie vied (SAV) našli spôsob, ako zachrániť stromy pred lykožrútom smrekovým, ktorý patrí...

Prečítajte si viac
Nové laboratóriá na lesníckej fakulte: Hodnotenie vyťaženého dreva a stojacich stromov v lesných porastoch, výskum a testovanie konštrukcií a materiálov pre lesnícke stavby

Nové laboratóriá na lesníckej fakulte: Hodnotenie vyťaženého dreva a stojacich stromov v…

Aktuálne

Katedra lesnej ťažby, logistiky a meliorácií Lesníckej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene na sociálnej sieti informuje, že 3. decembra boli...

Prečítajte si viac
Systémové zlyhanie v narábaní s prírodným bohatstvom: Slovensko ročne prichádza o približne 250 miliónov kubických metrov dažďovej vody

Systémové zlyhanie v narábaní s prírodným bohatstvom: Slovensko ročne prichádza o približne…

O čom sa píše

Slovensko každoročne prichádza o stovky miliónov kubíkov dažďovej vody. Táto voda namiesto toho, aby zostávala v krajine a pomáhala ju...

Prečítajte si viac

Naši partneri

Silvarium.cz DYAS.EU PEFC Slovakia Drevo burza

Fytofarm Merimex Pro Populo Poprad Slovenská lesnícka komora