Prihlásiť

Efektivita štátneho podniku závisí od miery zasahovania štátu

Na naše otázky odpovedá Ing. IGOR VISZLAI, generálny riaditeľ štátneho podniku LESY Slovenskej republiky.

O Uplynulo už vyše 10 rokov od vzniku najväčšieho lesníckeho podniku na Slovensku – štátneho podniku Lesy SR. Pochopiteľne, táto významná udalos – odhliadnuc od pozitívneho slávnostného videnia historických súvislostí – si zasluhuje predovšetkým objektívny pohľad do vnútra diania tohto podniku. Nie tak dávno odznelo na jeho adresu v našom časopise smutné konštatovanie, že napriek mnohým parciálny úspechom nemožno tento štátny podnik ani po desaročnom pôsobení považova za moderný, flexibilný a efektívne fungujúci podnikateľský subjekt. Dovoľte nám, aby sme vám položili základnú otázku: aké priority rozhodnú o tom, aby takéto hodnotenie v budúcnosti už neplatilo? Aké budú v tomto smere vaše prvé konkrétne kroky a aké z dlhodobejšieho pohľadu?

 

Na začiatok odpoviem protiotázkou: Čo si kto predstavuje pod pojmom moderný, flexibilný a efektívne fungujúci podnik? Pri vzniku Lesov Slovenskej republiky sa rozprávalo, že je to moderná firma, ktorá bude fungova efektívne. Aj keď k niektorým zmenám došlo, je to stále v podstate tá istá firma a už nie je moderná? Pritom je to veľmi subjektívne hodnotenie, čo je a čo nie je moderné. Už len ten samotný pojem – moderný – evokuje k určitej sezónnosti. Takže toto by som ďalej nerozoberal.

 

O Určite však môžeme hovori o flexibilnosti a efektívnom fungovaní...

 

Áno, tieto pojmy sú zaujímavejšie. „Flexibilitu“ už niekoľko krát tento podnik preukázal. Dokonca priamo pri svojom vzniku. Najprv sa zadali nejaké kritériá pre nastavenie organizačnej štruktúry a keď sa zistilo, že je málo miest na posty riaditeľov závodov, tak sa zopár odštepných závodov „prirobilo“. Tak isto to bolo aj pri avizovanom hromadnom prepúšaní kvôli nepriaznivej ekonomike a nakoniec sa „flexibilne“ od zámeru upustilo, lebo to nebolo sociálne. Ale zrejme ste mali na mysli inú flexibilitu. S tou to až také jednoduché nie je. Treba si uvedomi, že sme podnik, ktorý má celoslovenskú pôsobnos, trojstupňovú organizačnú štruktúru a každá zmena si vyžaduje čas na prípravu, namodelovanie, prenos informácií, implementáciu a vyhodnotenie účinnosti. A celý tento proces stojí a padá na ľuďoch, ich schopnosti osvoji si zmenu, odkomunikova ju smerom nadol i hore, by presvedčený o jej význame a presvedči ďalších. Pritom o lesníkoch sa hovorí, že sú konzervatívni, čo je do určitej miery aj pravda. Vychádza to však z povahy našej práce. Obrazne povedané, storočný cyklus obnovy výsledku našej práce dáva k tomu všetky predpoklady. Veď v lese sa skokové zmeny nedajú realizova. Určite je však škoda, že ten konzervativizmus sa udomácnil aj v oblastiach, kde to nie je nutné. Ale zas je to len a len o ľuďoch.

No a efektívnos fungovania je tiež kapitola sama o sebe. Názory na to, či štátny podnik môže by dobrým hospodárom s majetkom štátu, alebo ho sprivatizova, sa rôznia podľa aktuálnej politickej situácie. Jedno je však rozpráva a iné kona. V predchádzajúcom volebnom obdobíprevládal názor, že aj štát môže by dobrým hospodárom a privatizácia bolo niečo neprípustné. Kam sa však dostali všetky štátne firmy? Ja si dovolím tvrdi, že celosvetová finančná a následne i hospodárska kríza prišla na Slovensko veľmi vhod. Bolo sa totiž na čo vyhovori, lebo my sme v kríze - finančnej, ale hlavne morálnej - boli už v čase, keď o nej v Amerike možno ani netušili. Ale spä k veci. Efektivita štátneho podniku závisí od toho, akou mierou zasahuje štát do jeho chodu. Čiže zas je to len a len o ľuďoch. Lesy Slovenskej republiky sú samostatne hospodáriaca firma s majetkom štátu. Tak ako všetky ostatné podnikateľské subjekty, bez ohľadu na formu právnej subjektivity. V priestore trhovej ekonomiky sa musia správa trhovo. Ale nie od slova trhnú – koľko si dokáže ktorá vládna strana trhnú z majetku štátu. Ani ja nie som naivný a viem, že určitý štátny dirigizmus tu bude, ale je to o tom, kam sa ešte dá v medziach zákona a elementárnej slušnosti uhnú a kde už je hranica, za ktorú sa nejde. Na elimináciu týchto tlakov mám rozbehnuté niektoré systémové opatrenia, ktoré sa zavádzajú aj v zmysle programového vyhlásenia vlády, ale aj ako obranný mechanizmus do budúcnosti. Keď sa toto podarí, bude naša firma určite efektívne fungujúca, so znižujúcimi sa nákladmi, zvyšujúcimi sa tržbami, plniaca úlohy, pre ktoré bola vytvorená – efektívne hospodárenie s majetkom štátu na lesnom pôdnom fonde, zabezpečujúca produkciu drevnej hmoty a odborne obhospodarujúca lesy, ktoré budú plni aj všetky ostatné funkcie pre spoločnos a občanov.

 

„Ani ja nie som naivný a viem, že určitý štátny dirigizmus tu bude, ale je to aj o tom, kam sa ešte dá v medziach zákona a elementárnej slušnosti uhnú a kde už je hranica, za ktorú sa nejde...“

_________________________________________________________

 

O Za hlavné negatívum si trúfame považova dlhodobo neriešené strategické otázky podniku. Problémov je viac. Stačí spomenú ten najväčší problém, a to že Lesy SR sú od založenia v pernamentnej reorganizácii. Zlé východiskové nastavenie firmy v rámci organizačnej, štrukturálnej a ekonomickej prinieslo pri každej zmene manažmentu snahu o komplexnú reorganizáciu. Avšak ani jedna z týchto reorganizácii sa nedokončila. Čo môžeme v tomto smere očakáva od súčasného vedenia podniku?

 

Aj vy ste vo svojej otázke potvrdili fakt, že už východiskové nastavenie firmy bolo zlé. Od toho sa odvíja aj potreba jej reštrukturalizácie, ktorá je naozaj permanentná. To však nevplýva dobre ani na ekonomiku, ale hlavne na ľudí. By pod neustálym tlakom, že zas príde zmena a ako sa ma dotkne, to určite na pokojnej práci nepridá. Keď sa obzrieme do minulosti, lesník bol na svojom úseku roky, ba až desaročia. Poznal porasty od založenia do fázy prebierok, videl ich potrebu zasiahnu včas a účinne. Pri premiestňovaní personálu je efekt taký, že vykonávajú zásahy podľa predpisu LHP, nie podľa znalosti konkrétnych podmienok.

Keď sa pripravovala veľká zmena s posunom výkonu funkcie OLH na lesníkov, bol som za vtedajším generálnym riaditeľom a prosil som ho, aby nechal náš, vtedy revúcky,  závod ako porovnávací v pôvodnom režime. Videl som v tom veľké riziko. Neboli dobre nastavené kompetencie, nemali sme dostatok skutočných „oelhákov“, pretože lesníci neboli vedení k samostatnému rozmýšľaniu. Boli vykonávačmi predpisov LHP a odbíjačmi dreva. S mojou požiadavkou som neuspel, ale asi to takto pociovali viacerí, lebo po zmene vedenia sa zostavila pracovná skupina, ktorá mala pripravi zmenu na úrovni lesnej správy a lesníckeho obvodu. Bol som jej členom a naozaj sa viedli dlhé a tvrdé diskusie o nastavení štruktúry. Nebola zhoda názorov, čo bolo dobré na to, aby sa argumentačne veci posúvali. Rozpracovalo sa šes alternatív, každá sa vyhodnotila so svojimi plusmi a mínusmi. Generálneho riaditeľstva sme sa dotknú nesmeli a návrhy na zmeny na úrovni závodov boli zamietnuté. Pod pláštikom posilnenia vonkajšej prevádzky sa zas uskutočnili zmeny, ktoré sa však celkom vymkli pôvodnému zámeru a tak nasledovala ďalšia zmena, a ďalšia. Av podstate závody dodnes robia zmeny. Z jednoduchého dôvodu. Pretože už aj tam pochopili, že súčasný stav nie je dobrý.

_____________________________________________

„Keď sa obzrieme do minulosti, lesník bol na svojom úseku roky, ba až desaročia. Poznal porasty od založenia do fázy prebierok, videl ich potrebu zasiahnu včas a účinne. Pri premiestňovaní personálu je efekt taký, že vykonávajú zásahy podľa predpisu LHP, nie podľa znalostí konkrétnych podmienok...“

 

To, že bude musie dôjs k zásadnej zmene organizačnej štruktúry, je fakt. Donúti nás k tomu ekonomika tejto firmy. Režijné náklady nedokážeme kry z tržieb. Je na škodu veci, že sa nepristúpilo k tomu v čase, keď bol podnik ekonomicky silný, mohol ma na odstupné a odchodné. Teraz si zas na to budeme musie najprv zarobi. Ale to je „až“ druhoradé. Ja som aj do výberového konania na post generálneho riaditeľa išiel s tézou, že zmena bude musie prís, ale nech je účinná a nie permanentná. Takže, najprv treba urobi analýzu potrieb na základe širokého spektra podmienok existencie tejto firmy, navrhnú model, odsimulova ho a až tak pristúpi k realizácii. Pritom to bude treba veľmi rozvážne vysvetli, lebo ľudia sú ochotní prijíma zmeny, pokiaľ sa však nedotknú ich samotných. Verím však, že sa to podarí a systém sa zastabilizuje na niekoľko rokov.

 

O Pravdou je, že keď Lesy SR sú v slabej ekonomickej kondícii, pretože sú viac sociálnym ústavom než podnikateľským subjektom /viď. LES&Letokruhy č.11-12/2009/, dokážu „na oko“ takmer bez problémov prežíva pri konjuktúre cien dreva. Ako náhle však vznikne krízový stav, či dokonca vypukne globálna ekonomická kríza a nastane prepad cien dreva ako hlavnej tržbonosnej komodity podniku, destabilizovaná firma sa dostáva do situácie, kedy začína bojova o holú existenciu. A ak sa k tomu pridajú kauzy s netransparentným predajom dreva... Takže, ponúka sa jednoduchá otázka, aká je ekonomika podniku dnes?

 

Žiaľ, to, že mnohí si nás ešte aj dnes mýlia so sociálnou inštitúciou, je pravda. Štátne lesy - dajte drevo, lebo prepustíme ľudí, štátne lesy -  dajte drevo za nízku cenu, lebo firma skrachuje a prepustíme ľudí, štátne lesy – prefinancujte nás za lepších podmienok než banky. Tak je to napríklad pri pohľadávkach po lehote splatnosti... Treba si však uvedomi, že obhospodarujeme zhruba polovicu lesov na Slovensku a sme klasický podnikateľský subjekt. Prečo takéto požiadavky nie sú kladené na urbáre, mestské či cirkevné lesy? Lebo tam si nemôžu dovoli by v strate. Ale ani štátny podnik nik neudrží, pokiaľ bude vykazova mínusový hospodársky výsledok. O kríze som už hovoril, tak sa k nej vraca nebudem. Fakt je ten, že po odchode generálneho riaditeľa v lete 2008 a následných účinných opatreniach nového povereného riaditeľa, prišli zmeny k lepšiemu. Najväčšie úniky peňazí z firmy sa zastavili. Aj ďalší generálny riaditeľ udržal ekonomiku v dobrých číslach a ja som podnik preberal v relatívne dobrej ekonomickej kondícii. Relatívne píšem preto, lebo niektoré „nášľapné míny“ ešte nevybuchli a zatiaľ nevieme koľko ich objavíme neskôr. V súčasnosti je aj finančná situácia dobrá, ale je to na úkor toho, že boli pozastavené strojné a stavebné investície pre nemožnos realizácie verejných obchodných súaží, ešte len teraz prichádzajú faktúry za odstraňovanie povodňových škôd, pre nepriaznivé počasie meškala pestovná činnos. Takže opticky to vyzerá dobre, ale vieme, aký bude vývoj do konca roka. Preto sme pristúpili k niektorým dôležitým krokom, ktoré zvýšia tržby podniku, mám na mysli zvýšenie cien dreva v štvrtom kvartáli, a naopak, ktoré znížia náklady, ako je tomu v prípade zaobstarávania tovarov a služieb cez elektronickú aukčnú sieň. Preto sme odsúažili už aj dve investičné stavebné akcie, kde došlo k zníženiu nákladov oproti projektom rádovo v desiatkach percent. Na konci roka však podnik určite skončí v kladných číslach a všetky dôležité ekonomické ukazovatele budú ma priaznivý trend.

__________________________________________________________

"Žiaľ to, že mnohí si nás ešte aj dnes mýlia so sociálnou inštitúciou, je pravda. Štátne lesy – dajte drevo, lebo prepustíme ľudí, štátne lesy  dajte drevo za nízku cenu, lebo firma skrachuje, štátne lesy – prefinancujte nás za lepších podmienok než banky...“

_______________________________________________

 

O Nenapomohlo by minimalizovaniu miery korupcie a eliminovaniu škodlivých skupinových vplyvov, keby sa štát prestal snaži podnika na lesnom majetku a prenajal by ho neštátnym subjektom? Určite by došlo k oslabeniu rôznych vonkajších vplyv na fungovanie lesníckeho a drevárskeho sektora a celé prostredie by bolo viac o hospodárskej súaži. Alebo si viete predstavi iný spôsob ako sa dosta von z tohto začarovaného kruhu?

 

Už som to spomínal skôr – nie je dôležitá forma podnikateľského subjektu. Aj štátny podnik môže by stabilný, dobre fungujúci a ekonomicky efektívny. Treba však naozaj eliminova škodlivé skupinové vplyvy, nastavi si spôsob jednaní tak, aby nedochádzalo ku korupcii. Osobne som využíval už v minulosti jednoduchý recept – na rokovaniach som nikdy nebol sám. A pokiaľ sa dalo, pri opakovanom jednaní ten prísediaci bol vždy niekto iný. Používam to tak aj teraz a veľmi dobre to funguje. Dôkazom toho je fakt, že hoci už na mňa aj na predchádzajúcom pôsobisku prišlo množstvo anonymných oznámení o všetkom možnom aj nemožnom, ktoré sa po prešetrení ukázali vždy ako neopodstatnené, ani jeden nebol o tom, že by som bol podozrievaný z korupcie. Jednoducho som nedal na to príležitos. A neverili by ste, ako sa mi dobre večer zaspáva, keď nemusím špekulova o tom, či ma niekto videl, počul, nafotil...

 

O Vráme sa však k otázke, či si viete predstavi spôsob, ako z tohto začarovaného kruhu von?

 

Už počas môjho poverenia vies tento podnik som rozpracoval spomínané elektronické obstarávanie tovarov a služieb, kde existuje protokol o celom priebehu súaže. Do neho nie je možné zasiahnu a tak si vie hoci kto, hoci kedy overi, či súaž bola transparentná. Takže určite kúpime softvér elektronickej aukčnej sienea všetko, čo sa bude da takto zaobstara a nakúpi, tak takto zaobstaráme a kúpime. Aj ten softvér, takže paradoxom bude, že firma, ktorá nám ho zapožičala na skúšobnú prevádzku, bude na svojom produkte súaži o to , či si ho od nej nakoniec kúpime.

Druhou vážnou oblasou je predaj dreva a tu som zažil niečo, s čím som sa ešte nestretol a na čo som ani nebol celkom pripravený. Ma za partnera firmu, ktorá sa správa za hranou zákona, je pre mňa niečo nepredstaviteľné. Dáva vypracova kriminalistické expertízy, podáva trestné oznámenia a podnety na súd, to je niečo, s čím som doteraz nemal skúsenos. Ale aj to svedčí o tom, že obchod s drevom je veľmi lukratívny biznis, pre ktorý sú poniektorí schopní urobi čokoľvek. Aj tu však existuje „liek“. Tak, ako vieme transparentne nakupova, vieme aj transparentne a za trhové ceny predáva. Elektronický predaj dreva je realita už v niekoľkých európskych štátoch. Prečo by teda nemohol fungova aj u nás. Pokiaľ táto myšlienka, možno aj vďaka mne, skončila v programovom vyhlásení vlády, som len rád a o to ľahšie sa bude presadzova do reality. Je to pre Slovensko niečo nové, čo ešte v tejto chvíli sami len pripravujeme...

 

O ...ale určite užzaznamenávate prvú vlnu odporu!

 

Žiaľ áno. Paradoxom je, že všetci predstavitelia veľkých drevárskych firiem na stretnutí so mnou deklarovali, že chcú, aby obchod s drevom bol transparentný, že chcú nakupova za trhové ceny. Keď som ich ubezpečil, že na tom pracujeme a bez toho, aby som povedal čo pripravujeme - vtedy ešte vládne programové vyhlásenie nebolo na svete - okamžite spochybnili elektronický predaj dreva. Následná komunikácia hlavne cez Združenie spracovateľov dreva SR sa uberala normálnym smerom, avšak niektoré vyhlásenia cez médiá zachádzali až na úroveň šírenia poplašnej správy. Takže lepšie by bolo, keby sme v pokoji mohli všetko pripravi, otestova, následne odkomunikova s odberateľmi, aby aj oni pomohli k nastaveniu systému tak, aby bol bezproblémový. A až potom, po odskúšaní nech vynášajú súdy. Určite, aj tu sú riziká, o ktorých vieme a teda pracujeme na ich eliminácii. Preto v konečnej fáze prizveme aj odberateľov. No a samozrejme, že vždy sa nájdu ajpochybovači. Ale podľa vyjadrení zo zahraničia, skončili telefonáty, lístočky, vizitky, na základe ktorých sa trh s drevom deformoval. Keď sa to podarí aj u nás, bude to také moje malé, ale pre firmu veľké víazstvo.

 

O Jedným z prvých hlavných krokov nového manažmentu podniku je zavádzanie elektronického obstarávania tovarov a služieb a zavedenie predaja formou elektronickej aukcie. Na nedávnej výstave v Nitre sa predstavila nemenovanázahraničná firma, ktoráponúka elektronické preberanie dreva priamo v lese schopné pomocou laserovej technológie dokonale presne zmera guľatinu uloženú na skládke v teréne tak, aby sa s ňou už nemohlo svojvoľne manipulova. Čiže zamedzuje akékoľvek špekulácie... Boli by ste prístupný, po skúsenostiach so známymi kauzami, prija takéto riešenie?

 

Sme prístupní každej veci, ktorá odstráni nekalé praktiky v tejto firme. Vytvorili sme priestor na odprezentovanie uvedenej firmy u nás na podniku. Praktické využitie v našich podmienkach je však skôr v teoretickej rovine. Podmienky, za akých je systém schopný zmera drevo predpokladá niekoľko odlišností od toho, akým spôsobom je drevo pripravované na odvozných miestach, či expedičných skladoch. A pokiaľ by boli meracie zariadenia na vstupe u odberateľov, narážame na legislatívny problém – doklad o pôvode dreva. V budúcom roku však pripravujeme riešenie evidencie vyrobených sortimentov a súčasne ochranu majetku štátu – teda, aby nedochádzalo k únikom neevidovaného dreva. Súčasne to bude rieši následné činnosti s evidenciou, ktoré sú dnes prácne a môže to všetko zabezpeči výpočtová technika.

 

_____________________________________________

"Pochybujem, že by majiteľ súkromnej firmy, ktorá má niekoľko prevádzok po Slovensku, vydal do nich knihy registračných pokladníc a viac by do prevádzky nemohol vstúpi. Pritom by však za celý daňový režim v prevádzke zodpovedal...“

 

O Veľmi citlivou témou je poľovníctvo. Sami ste priznali, že je podpísaných mnoho zmlúv na odstrel, kde je to bez vašej kontroly. Čiže pracovníci podniku zodpovedajú za celý výkon práva poľovníctva, no nie sú pri tom fyzicky prítomní. Je to len jeden príklad z problematiky poľovníctva, ktorá si žiada radikálnejšie riešenia. Súhlasíte s týmto názorom?

 

Toto je problematika, ktorú by bolo možné priradi k otázke o korupcii a škodlivých vplyvoch. Čiže tretí, veľmi lukratívny okruh problémov. To je však na jeden celý časopis, tak snáď len stručne, že v priebehu budúceho roka sa vrátime ku každej podpísanej zmluve či už na odstrel alebo prenájom a skúsime vyváži zmluvné podmienky. Nech nie je štátna firma len tá, ktorá ahá za kratší koniec. Uvediem to na príklade. Pochybujem, že by majiteľ súkromnej firmy, ktorá ma niekoľko prevádzok po Slovensku, vydal do nich knihy registračných pokladníc a viac by do prevádzky nemohol vstúpi. Pritom by však za celý daňový režim v prevádzke zodpovedal. Vy si to viete predstavi? Na záver tejto témy snáď len toľko, že nekompromisný postoj k porušovaniu zmluvných podmienok je a bude samozrejmosou. Vrátime sa k materiálu o kategorizácii poľovných revírov, ktorý schválilo vedenie  ministerstva v roku 2006 a ktorý dodnes nikto nezrušil, len sa jednoducho nedodržiaval.

 

O Pán generálny riaditeľ, pomaly vstúpime do nového roku 2011, ktorý po predchádzajúcich skúsenostiach určite prinesie pre manažérov podniku komplikované a možno aj  komfliktné  situácie, ktoré budú musie za pochodu rieši. Aké sú vaše osobné vízie do roku 2011 a čo by ste zaželali všetkým zamestnancom štátneho podniku Lesy Slovenskej republiky?

 

Mnoho mojich vízií som naznačil, či priamo popísal v predchádzajúcich odpovediach. Tých problémov je samozrejme ďaleko viac a všetky sa tu uvies nedajú. Postupnými krokmi sa však mienime s nimi vysporiada tak, aby prinášali osoh tejto firme, jej zamestnancom, samozrejme aj zakladateľovi a teda aj občanom Slovenska.

Zamestnancom, hlavne tým, ktorí to s touto firmou myslia dobre, prosím,  aby ešte nejaký čas vydržali , pretože verím, že sa veci na dobré obrátia.  Aby mohli potom v pokoji pracova, „vyrobi“ si penziu, ďalej sa vzdeláva, chodi do práce s hrdosou lesníka. K tomu im však treba aj zdravie, rodinnú pohodu a niekedy aj toho šastia. Aby si užili vianočné sviatky, Nový rok, aby si oddýchli, aby sa v roku 2011 vládali pasova s vyššie uvedenými problémami. Takže toto im úprimne a zo srdca prajem!

 

Za rozhovor ďakuje Ján Fillo

 

Diskusie na serveri Lesmedium.sk zostáva prístupná pre všetkých čitateľov. Pre vkladanie príspevkov je nutná registrácia pomocou e-mailu. Pravidlá diskusií na Lesmedium.sk (Kódex diskutujúceho) a stručný návod ako sa registrovať nájdete tu .

Hlavné správy

Primátor mesta Zvolen: Lesnícke dni premenili námestie na les

Primátor mesta Zvolen: Lesnícke dni premenili námestie na les

Aktuálne

Primátor mesta Zvolen Vladimír Maňka na sociálnej sieti komentuje včerajšie slávnostné otvorenie Lesníckych dní 2024 na Námestí SNP slovami, že...

Prečítajte si viac
Štátni lesníci zakladajú ďalšie ovocné lesné cesty: V tomto roku ich má pribudnúť 24 v rôznych regiónoch Slovenska

Štátni lesníci zakladajú ďalšie ovocné lesné cesty: V tomto roku ich má…

O čom sa píše

Štátny podnik LESY SR na sociálnej sieti informuje, že štátni lesníci ani túto jar nezabudli na zakladanie nových ovocných lesných...

Prečítajte si viac
Riešenie eliminácie medveďov: Vláda schválila novely zákonov o ochrane prírody a krajiny a civilnej ochrane obyvateľstva

Riešenie eliminácie medveďov: Vláda schválila novely zákonov o ochrane prírody a krajiny…

Aktuálne

Otázky vyriešenia eliminácie medveďa hnedého, ktorý svojím výskytom môže predstavovať ohrozenie života, zdravia a majetku sa pohli vpred. Vláda SR...

Prečítajte si viac
Technická univerzita vo Zvolene predstavila inovatívne postupy v boji proti lesným požiarom: Kamerové systémy a monitoring územia

Technická univerzita vo Zvolene predstavila inovatívne postupy v boji proti lesným požiarom:…

Aktuálne

Technická univerzita vo Zvolene predstavila verejnosti počas Lesníckych dní projekt SILVANUS, ktorý je zameraný na manažment požiarov, vznikajúcich v prírodnom...

Prečítajte si viac

Naši partneri

Silvarium.cz DYAS.EU PEFC Slovakia Drevo burza

Fytofarm Merimex Pro Populo Poprad Slovenská lesnícka komora