Logo
Vytlačiť túto stránku

Názor: Ako je to s prekračovaním ťažby dreva

Nie je žiadnym tajomstvom, že celý obrovský objem práce lesníkov je dehonestovaný najmä zo strany ochranárskych extrémistov, rezortu životného prostredia a následne nimi ovplyvnenej, problematiku neznalej verejnosti. Je to už dosť obohraná platňa vŕšenia sa na tých, ktorí zabezpečili a napriek všetkému aj naďalej zabezpečujú stav našich lesov, objektívne hodnotený orgánmi EÚ ako stav s vysokou biodiverzitou a množstvom chránených území.

Doporučený Ing. Ján Švančara na Fabovej holi v bezzásahovom území Foto Jozef Marko Ing. Ján Švančara na Fabovej holi v bezzásahovom území

Pôvodne som nemal v úmysle opäť prikladať na oheň vzájomných „disproporcií“. Očakával som, že na novoročný príhovor nášho ministra v podnikovom časopise zareagujú aktívni lesníci v š. p. LESY SR, že sa budú snažiť oponovať pre mňa nepochopiteľnému a naviac verejne publikovanému názoru lesníka, citujem: „Ale jednu otázku predsa len dám: ani tých šesť miliónov kubíkov preťažených za posledné roky v štátnych lesoch nad bilancovaný etát naozaj nikomu nič lesnícky znepokojivé nepošepkalo...? Tento marazmus musí skončiť.“

Pre nezainteresovanú verejnosť, ktorá bola týmto tvrdením negatívne ovplyvnená treba povedať, že výška ťažby pre každý lesný celok, pre ktorý bol vypracovaný program starostlivosti o lesy (PSL), sa každoročne určuje na základe predpisu tohto plánu (platného obyčajne na 10 rokov) a bilancovaných úloh. Pre neznalých problematiky, ostávajúcich úloh v ťažbe dreva do konca decenálneho plánu.  

Najjednoduchšie a najpochopiteľnejšie sa dá tento princíp vyjadriť matematicky: decenálny predpis ťažby mínus doteraz vykonaná ťažba za obdobie od nadobudnutia platnosti PSL určí ostávajúce úlohy na zvyšný počet rokov do konca platnosti PSL. Takto zistený objem ťažby sa vydelí počtom ostávajúcich rokov a to je, veľmi zjednodušene povedané, základ pre určenie výšky ťažby na nasledujúci rok. Samozrejme, že skutočnosť je oveľa komplikovanejšia, pretože odborný lesný hospodár musí podobným spôsobom určiť výšku výchovných ťažieb, odhadnúť podiel náhodnej ťažby, rozdeliť ťažbu na ihličnatú a listnatú a vypočítať aj výmeru výchovných zásahov v prebierkach do 50 a nad 50 rokov.

Vzhľadom na skutočnosť, že š. p. LESY SR obhospodaruje okrem kmeňových lesov vo vlastníctve štátu aj lesy neštátne neodovzdané a lesy neštátne v prenájme, musí plán ťažby zohľadňovať aj túto skutočnosť. Teda ani suma ťažby podľa vlastníctva nesmie prekročiť stanovenú, záväznú výšku ťažby za lesný celok. Napokon každoročne vykonávané audity certifikačných schém PEFC a FSC, ako aj kontroly štátnej správy po ukončení platnosti PSL nezistili a nepotvrdili žiadne prekračovanie ťažby dreva.

Ak v priebehu roka vplyvom škodlivých činiteľov padne väčšia kalamita, ako bolo odhadnuté množstvo za príslušný lesný celok, je podľa zákona povinnosť spracovať ju do šiestich mesiacov (paragraf 23, zákon o lesoch), alebo požiadať príslušný orgán štátnej správy o schválenie harmonogramu spracovania. V takýchto prípadoch môže dôjsť k prekročeniu bilancovaných úloh pre konkrétny rok z dôvodu prednostného spracovania náhodnej ťažby, čo sa však v budúcom roku prejaví pri výpočte ostávajúcich úloh.

Vyššia skutočná náhodná ťažba na lesnom celku má za následok obmedzenie alebo úplné zastavenie ostatných úmyselných ťažieb. Preto by som sa rád dozvedel kde, v akých lesných celkoch a v ktorom roku za posledné roky došlo k prekročeniu bilancovaných ťažieb úmyselnou ťažbou. Ak existuje taký celok, kde odborný lesný hospodár uprednostnil úmyselnú ťažbu pred spracovaním kalamity, a takto prekročil bilancované úlohy, musí to vedieť zdôvodniť. V opačnom prípade je to hrubé porušenie základných predpisov s patričným sankčným dopadom na vinníkov. Zaujať objektívne stanovisko k prípadnému prekročeniu decenálneho plánu ťažby v PSL sa dá len po jeho celkovom prekročení úmyselnou ťažbou, ak aj napriek zvýšenej kalamite nebolo požiadané o zmenu ťažby alebo zmenu – obnovu PSL.

Evidencia bilancovaných úloh a plány ťažby dreva sú každoročne predmetom posudzovania zo strany ministerstva (zriaďovateľa), príslušné podklady sú od úrovne lesných správ cez odštepné závody až po generálne riaditeľstvo š. p. LESY SR k dispozícii ku kontrole. Bolo by vhodné pri takýchto zverejňovaných informáciách konkretizovať, kde sa stala chyba, kto nedodržal platnú legislatívu a pod. Už len z preventívnych dôvodov. Všeobecné konštatovanie zodpovedných lesníkov viac pobúrilo a určite nezjednalo nápravu u tých, ktorí sa teoreticky mohli chyby dopustiť. Nevidím jediný relevantný dôvod, prečo by si najvyšší predstaviteľ rezortu nemohol vyžiadať všetky potrebné podklady.

Markantným prípadom logického, vysoko odborného konania lesníkov bolo manažovanie spracovania veľkej veternej kalamity z 19. novembra 2004. V prípade takejto rozsiahlej kalamity boli pozastavené úmyselné ťažby aj na tých celkoch, kde žiadna kalamita nebola, technicko-hospodárski pracovníci boli z južných závodov presunutí na výpomoc na kalamitou najviac postihnuté odštepné závody z dôvodu čo najrýchlejšieho spracovania kalamity, zabránenia znehodnoteniu vetrom poškodených stromov, ako aj z dôvodov ochrany lesa pred následnými biologickými škodlivými činiteľmi.

Cieľom môjho príspevku preto bolo obhájiť poctivú prácu lesníkov, ktorí si nezaslúžia dehonestáciu ich  namáhavej práce.

Ing. Ján Švančara, emeritný lesník

 

Naposledy zmenené: streda, 14 apríl 2021 06:48
Prečítané: 1765
(5 hlasov)
Lesmedium. All Rights Reserved.