Logo
Vytlačiť túto stránku

Medzinárodný rok pôdy a lesy

Organizácia Spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) vyhlásila rok 2015 za Medzinárodný rok pôdy. Aj tej lesnej.

Cieľom tohto kroku je zvýšiť pozornosť a chápanie významu pôdy s cieľom zaistiť potravinovú bezpečnosť a umožniť ekosystémom, aby mohli plniť svoje základné funkcie. Medzinárodný rok pôdy (The International Year of Soils) schválilo Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov (VZ OSN) 7. februára 2014 a FAO ho slávnostne vyhlásila 5. decembra 2014 v Ríme pri príležitosti Svetového dňa pôdy.

 

V našich podmienkach sa súvislejšie lesy zachovali najmä vo svahovitom teréne a na pôdach s nepriaznivými vlastnosťami pre poľnohospodárske využitie. Tu je však práve väzba les – pôda mimoriadne dôležitá. Pôda „produkuje“ stromy, stromy a vegetácia chránia pôdu pred eróziou a spolu plnia pre človeka nezastupiteľné funkcie – najmä z hľadiska regulácie a akumulácie vody v krajine, rekreačného či estetického účinku pre ľudí.

 

Doslova šokujúco pôsobia fotografie krajiny, v ktorej zásahom ľudských aktivít došlo k odlesneniu veľkých plôch. V minulosti to bolo pobrežie Jadranského mora či rozsiahle pláne Číny, v súčasnosti sú to hlavne krajiny Južnej Ameriky a Afriky, v ktorých sa nachádzajú rozsiahle pralesné komplexy, plniace nezastupiteľnú úlohu pri produkcii kyslíka aj ako úložište uhlíka.

 

Bezohľadná honba za ziskom z predaja dreva z tropických pralesov je hazardom, aký si ľudstvo nemôže dovoliť. Ročne poklesne výmera lesov v Južnej Amerike o 4,3 milióna hektárov a v Afrike o 4 milióny hektárov. Naopak v Ázii je ročne novozalesnený 1 milión hektárov pôdy a v Európe okolo 600-tisíc hektárov. Sumárne čísla teda hovoria jasnou rečou: globálne sa rozloha lesov na Zemi zmenšuje, a to alarmujúcou rýchlosťou. Aj preto je Medzinárodný rok pôdy mementom, dôvodom na zamyslenie ale hlavne k zásadným zmenám v myslení a konaní celého ľudstva.

Zdroj: NLC, Forestry Comission UK, foto: IT

 

Prečítané: 1153
(0 hlasov)
Lesmedium. All Rights Reserved.