39
Prírode blízke hospodárenie na príklade lesov Smolníckej osady a Veľkého Folkmara
S
l
í k j o
sa
sa
dy
dy a V
eľké
kého
ho
ho
ho Fol
ol
ol
ol
km
km
km
km
ar
ar
ar
ara
v  porovnaní s  kolesovými majú omnoho
väčšiu styčnú plochu stroja s pôdou. Dôsledky
jej používania sa markantne a pozitívne
prejavujú
na
trvácnosti
približovacích
liniek. Kontaktná plocha kolesového verzus
pásového traktora je v pomere decimetrov
štvorcových (dm) k metrom štvorcovým
(m2) tak výrazne rozdielna, že v prípade
posudzovania dôsledkov prekĺznutia kolies
vzs. pásov je pásový traktor jednoznačne
vhodnejší. Ďalším faktom je, že pomocou
plošiny vie náklad na seba pritiahnuť a z
časti vyložiť. Tým sa ťahaný náklad - kmene
stromov zeme dotýkajú len malou časťou
- koncami. V prípade kolesových traktorov
je náklad vlečený väčšou časťou kmeňov
po zemi. Dostatočne silný výkon pásového
traktora vylučuje nutnosť prerušovania jazdy s nákladom aj hore svahom a nevyžaduje potrebu „navijakovania“ ktoré
má mimoriadne nevhodné dopady na eróziu najmä v strednej časti liniek, čím zamedzuje vytváraniu „ žľabov“
Ťažbovo dopravný proces je rovnako kľúčový ako proces posudzovania stromov a vyznačovania ťažby. Kvalita
prevedenia ťažbovo-dopravných prác výrazným spôsobom ovplyvní budúcnosť porastu po všetkých jeho stránkach.
Je technicky a  fyzicky mimoriadne náročná a  vysoko riziková. V  porovnaní s  lesom vekových tried je vo fázach
prebudovy podstatne náročnejšia. Postupom prebudovy sa porasty dostávajú do technologicky optimálnejšieho
stavu, v ktorom obtiažnosť realizácie ŤDP postupne klesá. Z hľadiska ekonomických priamych nákladov treba rátať sa
navýšením nákladov z dôvodu obtiažnosti o cca 20%. Navýšenie nákladov záleží od úrovne prevedenia ťažbových prác,
sklonových pomerov, priemernej objemovosti. Vyššia obťiažnosť v smerovej stínke je na strane druhej kompenzovaná
vyššou objemovosťou ťažených kmeňov.
Obr. 28: Pásový traktor s nákladom (V. Folkmar)
Veľký Folkmar