Výzva predsedu Slovenskej lesníckej komory
V marcovom a aprílovom čísle časopisu LES a Slovenské Letokruhy som si s veľkým záujmom prečítal diskusné príspevky v článku „Ako ďalej v našej komore ?“ a článok, v ktorom na otázky a názory čitateľov odpovedá predseda Slovenskej lesníckej komory pán Ing.Jaroslav Šulek a v ktorom „vyzýva každého, komu leží na srdci osud slovenského lesníctva, aby sa zapojil do práce Slovenskej lesníckej komory“. Na základe mojich celoživotných poznatkov a skúseností na rôznych stupňoch riadenia môžem konštatova, že v súčasnej obtiažnej a nesystémovej transformácie lesníctva a lesného hospodárstva na Slovensku je aktívna činnos lesníckej komory, ako stavovskej organizácie nenahraditeľná a mimoriadne dôležitá a mala by zabráni nežiadúcim extrémom niektorých politických nominantov v usmerňovaní štátneho a neštátneho sektoru. A je tu i druhý vážny problém neprofesionálneho zasahovania mimovládnych organizácií a tzv. „ochrancov prírody“ do obhospodarovania a ochrany lesov a degradovania výsledkov stáročnej lesníckej vedy, lesníckeho školstva a lesníckeho výskumu. Z uvedených dôvodov chcem vecne reagova na výzvu predsedu SlsK a vypracovaným scenárom napomôc sfunkčneniu Slovenskej lesníckej komory tak, aby dosiahla taký spoločenský kredit a autoritu, akú majú lesnícke komory v zahraničí s dlhoročnou tradíciou. Prosím nájdite si čas, aby ste si scenár prečítali do konca a zaujali k nemu svoj názor a stanovisko tak, aby sa stal po Vašich pripomienkach základom pre jeho realizáciu predstavenstvom Slovenskej lesníckej komoroy.
SCENÁR SFUNKÈNENIA SLOVENSKEJ LESNÍCKEJ KOMORY
Na to, aby Slovenská lesnícka komora obhajovala a razantnejšie presadzovala oprávnené profesionálne, sociálne a hospodárske záujmy svojich členov a lesníctva na Slovensku a súčasne si zabezpečila vlastnú existenciu je potrebné, aby v prvom rade oslovila všetky zainteresovamé lesnícke inštitúcie a oboznámila ich so svojím programom a vyzvala ich na aktívnu spoluprácu. Pre splnenie tohto zámeru sa vyžaduje priama a aktívna spolupráca SLsK s :
1. lesníckou sekciou a vedením Ministerstva pôdohospodárstva SR (ako ústredným orgánom štátnej správy),
2. riadiacimi pracovníkmi sektoru štátnych a neštátnych lesov, vojenských a školských lesov
3. ostatnými organizáciami a inštitúciami lesného hospodárstva (VÚLH, LESPROJEKT, TU Zvolen a pod.)
4. predstaviteľmi zainteresovaných mimovládnych a neziskových organizácií, pôsobiacimi v SR
5. predstaviteľmi zahraničných stavovských lesníckych organizácií (v ÈR, Poľsku a podľa možností i v západoeurópskych štátoch ako je Rakúsko a v niektorých spolkových krajinách Nemecka s podobnými podmienkami lesníctva ako sú v SR napr. Bavorsku)
I. Organizačné opatrenia
Cieľ :
Slovenská lesnícka komora ako neštátna, nepolitická a profesionálna stavovská organizácia by mala okrem ustanovení zákona výrazne a v pozitívnom smere profesionálne ovplyvňova koncepčné a strategické ciele lesníctva, ktorými sa zabezpečí trvalo udržateľný rozvoj lesného hospodárstva na Slovensku.
Zabezpečenie:
Predkladaním odborných stanovísk SLsK ku všetkým významným strategickým a koncepčným materiálom a podľa potreby i oficiálnym vystupovaním predsedu a členov predstavenstva komory na všetkých úrovniach riadenia rezortu pôdohospodárstva a odvetvia lesného hospodárstva. Predseda SLsK resp. poverení členovia komory by nemali chýba ako priami účastníci na všetkých dôležitých stretnutiach významných predstaviteľov lesníctva na regionálnej i celoštátnej úrovni a na konferenciách s medzinárodnou účasou, organizovaných MP SR, TU Zvolen, NLC, sektorom štátnych a neštátnych lesov a mimovládnymi neziskovými organizáciami.
Svoje postavenie v lesníctve musí SLsK obháji prezentovaním a zaujímaním jednoznačne profesionálnych stanovísk ku všetkým významným programovým dokumentom (strategickým a koncepčným materiálom) lesníctva SR, vystupovaním v médiách a publikovaním odborných stanovísk a článkov v odbornej i dennej tlači ku všetkým problémom bezprostredne sa týkajúcich koncepčných a strategických cieľov lesného hospodárstva. Pokiaľ to situácia vyžaduje lesnícka komora by sa mali poverení členovia lesníckej komory priamo zúčastňova na tlačových konferenciách a podľa naliehavosti i vystúpenia v elektronických médiách.
Tieto zámery vyžadujú realizáciu nasledovných opatrení :
1. Účas na tvorbe štátnej lesníckej politiky a koordinácii vypracovania významných
strategických dokumentov v lesníctve
Predpokladom reálneho ovplyvňovania štátnej lesníckej politiky a participácii na vypracovaní významných strategických dokumentov lesníctva je, aby sa lesnícka komora ako celoštátne pôsobiaca profesná inštitúcia stala poradným orgánom generálneho riaditeľa sekcie lesníckej a rezortného ministra. To si vyžaduje, aby sa predseda SLsK stal riadnym členom poradných orgánov ministra pôdohospodárstva a generálneho riaditeľa lesníckej sekcie a zúčastňoval sa rokovania porady vedenia ministerstva pri prejednávaní takých významných koncepčných materiálov, ako je:
1. Programové vyhlásenie vlády SR, bezprostredne sa týkajúceho lesníctva a odvetvia lesného hospodárstva a rozpracovania opatrení na jeho zabezpečenie.
Zámer: Ide o aktívnu účas komory na formovaní strednodobých cieľov lesného hospodárstva na obdobie štyroch rokov v Programovom vyhlásení vlády SR
2 . Štátna lesnícka politika
Zámer: Ide o aktívnu účas komory na vypracovaní téz, legislatívnych zámerov, zákonov a realizácie cieľov štátnej lesníckej politiky, ale i rozpracovaní vykonávacích smerníc a predpisov k aplikácii zákonov v lesnom hospodárstve a poľovníctve.
3. Organizácia a inštitucionálne usporiadanie lesníctva a lesného hospodárstva v SR
Zámer: Ide o aktívnu účas komory na príprave, vypracovaní a schvaľovaní organizácie lesného hospodárstva a inštitucionálneho usporiadania lesníctva.
4. Koncepcia a stratégia rozvoja lesného hospodárstva na Slovensku
Zámer: Ide o účas komory na formovaní strednodobých a dlhodobých strategických cieľov.
5. Správa o stave lesného hospodárstva v SR, predkladanej na rokovanie vlády SR a parlamentu
Zámer: Ide o zabezpečenie účasti komory na hodnotení stavu lesného hospodárstva a činnosti SLsK za uplynulý kalendárny rok, ako i stanoviská komory k jednotlivým častiam „Zelenej správy“ a navrhovaným vládnym a rezortným opatreniam na zabezpečenie realizácie cieľov lesného hospodárstva v nasledujúcom roku.
6. Východiská pre zostavenie rozpočtu rezortu
Zámer: Ide o stanovisko komory k zostaveniu štátneho rozpočtu za rezort pôdohospodárstva prostredníctvom rozpočtových kapitol ministerstva (príjmová a výdavková čas rozpočtu) bezprostredne sa týkajúcich dotácií, subvencií, daní, cenovej politiky lesného hospodárstva na nasledujúci kalendárny rok.
7. Ekonomické nástroje riadenia lesného hospodárstva
Zámer:Ide o stanovisko komory k materiálom, ktoré usmerňujú dotačnú, cenovú, úverovú politiku štátu, ale i zaujatie stanoviska k možnostiam a smerniciam na poskytovanie finančných prostriedkov z európskych štrukturálnych fondov, ďalej k daniam a odvodom.
8. Motivácia k práci zamestnancov lesného hospodárstva, hmotná zainteresovanos vedúcich riadiacich pracovníkov.
Zámer: Ide o stanovisko komory k systému a hodnoteniu ukazovateľov a kritérií hmotnej zainteresovanosti manažmentu štátnych podnikov a organizácií lesného hospodárstva (vedúci technicko-hospodárski zamestnanci). Materiál sa predkladá na poradu vedenia ministerstva.
9. Mzdové a sociálne (dôchodkové) zabezpečenie technicko hospodárskych zamestnancov sektoru štátnych a neštátnych lesov
Zámer: Ide o účas komory na pripomienkovom konaní k legislatíve a systému mzdového a sociálneho zabezpečenia zamestnancov, ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa, prípadne o účas a spoluprácu na kolektívnom vyjednávaní, spoluprácu so zamestnávateľmi a SVOZ drevo, lesy, voda)
9. Vzdelávanie zamestnancov v lesnom hospodárstve.
Zámer: Komora by sa mala významnou mierou podieľa svojimi pripomienkami a odbornými posudkami na zostavovaní programov školenia zamestnancov i učebných osnov pre absolventov stredných lesníckych škôl a Lesníckej fakulty TU Zvolen.
10. Ochrana a bezpečnos pri práci.
Zámer:Komora by sa mala vyjadrova k predpisom a smerniciam a hodnotiacim správam o ochrane a bezpečnosti pri práci v lesnom hospodárstve (spolupráca s Úradom bezpečnosti práce SR)
11. Informačný systém lesného hospodárstva, ktorý uvedené agendy a ich využitie zabezpečuje prostredníctvom hospodárskej evidencie, štátneho a rezortného štatistického výkazníctva a spracovaním údajov a informácií prostredníctvom počítačovej techniky.
Zámer: Komora by mala zaujíma stanoviská a predklada pripomienky k budovanému informačnému systému lesného hospodárstva v záujme získania a vyhodnocovania objektívnych informácií o stave lesného hospodárstva v SR, vrátane výsledkov rezortnej vedecko- výskumnej
základne lesníctva pre analytické potreby ústredného orgánu štátnej správy, lesnícke inštitúcie v SR vrátane lesníckej komory a medzinárodné organizácie v zahraničí.
Poznámka:
V tejto súvislosti treba uvies, že by malo by v štátnom a rezortnom záujme, aby pre vypracovanie medzinárodných analýz, prognóz a štatistických ročeniek o lesníctve a stave lesného hospodárstva v SR boli poskytované prostredníctvom integrovaného lesníckeho informačného systému vierohodné informácie medzinárodným organizáciám ako je EÚ, OSN a OECD prostredníctvom inštitúcií FAO/ECE, EUROSTAT-u, ITTO, ILLO a pod.
2. Účas komory na kontrole plnenia významných strategických dokumentov lesníctva
Cieľ:
Zabezpeči spoluúčas lesníckej komory na kontrole plnenia dôležitých vládnych a rezortných dokumentov
Zabezpečenie:
Je treba organizačne zabezpeči, aby lesnícka komora mala jednoznačne spoluúčas v
pripomienkovom konaní na kontrole plnenia pre lesníctvo významných dokumentov, ako je:
a) Odpočet Programového vyhlásenia vlády SR v oblasti lesníctva a odvetvia lesného
hospodárstva (Ide o vypracovanie stanoviska k vyhodnoteniu PVV po uplynutí volebného
obdobia) a kontrole plnenia opatrení na jeho zabezpečenie. Odpočet PVV predkladá MP SR
vláde SR.
b) Odpočet plnenia vládnych a rezortných opatrení, vyplývajúcich zo Správy o stave lesného
hospodárstva v SR. Ide o vyhodnotenie realizácie vládnych a rezortných opatrení v „Zelenej
správe“, schválených vo vláde a NR SR. Odpočet opatrení predkladá rezortný minister po
schválení materiálu v porade vedenia ministerstva ako informáciu Úradu vlády SR.
c) Vyhodnotenie ukazovateľov hmotnej zainteresovanosti technicko-hospodárskych
zamestnancov štátnych podnikov a organizácií lesného hospodárstva (stanovisko komory k
vyhodnoteniu ukazovateľov a ročnej odmeny generálneho riaditeľa š. p. Lesy SR, riaditeľa
ŠL Tanap-u, riaditeľa š. p. LPM Ulič, riaditeľa NLC (LVÚ, Lesoprojekt, ÚVVP)
d) Mzdové a sociálne zabezpečenie (dôchodkový systém) technicko- hospodárskych
zamestnancov sektoru štátnych a neštátnych lesov (stanovisko komory k dosahovanej úrovni
priemerných zárobkov v jednotlivých kategóriách zamestnancov a iných sociálnych výhod)
e) Ochrana a bezpečnosti pri práci v lesnom hospodárstve (stanovisko komory k Správe o
úrazovosti v lesnom hospodárstve a k návrhu opatrení na odstránenie nedostatkov – spolupráca s
Úradom bezpečnosti práce)
V súvislosti s účasou Slovenskej lesníckej komory na organizačnom zabezpečení a kontrole plnenia významných strategických dokumentov lesníctva považujem za potrebné uvies, že sa účasou na pripomienkovom konaní dostane SLsK „do obrazu“ a súčasne si tým vytvorí možnosti pre razantnejšie presadzovanie oprávnených profesionálnych, sociálnych a hospodárskych záujmov svojich členov a podmienok pre plnenie strategických zámerov lesníctva a lesného hospodárstva SR.
II. Ovplyvňovanie verejnej mienky a zvýšenie kreditu SLsK
Cieľ:
Slovenská lesnícka komora by sa mala výraznou mierou podieľa na svojom zviditeľnení a pozitívnom ovplyvňovaní verejnej mienky hlavne vo svojich odborných stanoviskách, vystúpeniach jej členov v masmédiách (na tlačových konferenciách), na odborných seminároch a sympóziách ku všetkým rozhodujúcim aspektom riešenia súčasných zložitých problémov ekonomickej reformy a transformácie lesného hospodárstva na Slovensku.
Realizáciu tohoto významného cieľa je potrebné zabezpeči osobnou účasou vybraných členov komory:
1. v redakčnej rade odborných časopisov predovšetkým časopisu (LES a Slovenské letokruhy, Lesníckej práci a pod.)
2. vystupovaním v tlačových médiách publikovaním odborných stanovísk a článkov (denná tlač, periodiká)
3. v elektronických médiách, hlavne v televíznych a rozhlasových programoch, (realizácia zámeru si vyžaduje spoluprácu s vybranými redaktormi)
4. na tlačových besedách a konferenciách, diskusných fórach v masmédiách (účasou na okrúhlych stoloch)
5. na seminároch, sympóziách a konferenciách, organizovaných MPRV SR, sektorom štátnych a neštátnych lesov a ostatnými lesníckymi inštitúciami (TU Zvolen, NLC) a mimovládnymi organizáciami k riešeniu aktuálnych problémov lesníctva a lesného hospodárstva ako súčasti životného prostredia na Slovensku
6. vydávaním periodika „Spravodaj SLsK“ podľa finančných možností rozpočtu, v ktorom by boli zverejnené všetky významné aktivity komory, expertov a členov predstavenstva komory, stanoviská komory k dôležitým koncepčným materiálom lesníctva, smernice a pokyny (ako prezentácia komory a aktivity poradenskej služby), ktoré by zabezpečili pre členov lesníckej komory a spolupracujúce inštitúcie požadovanú informovanos.
Realizácia:
Organizačné zabezpečenie účasti členov komory na uvedených aktivitách v bode 1. až 5. vyžaduje, aby SLsK mala vytypovaných profesionálne zdatných odborníkov v jednotlivých agendách a činnostiach, ktoré má zo zákona i nad rámec zákona komora zabezpečova aj v záujme dosiahnutia zodpovedajúceho spoločenského uznania a postavenia lesníckej komory.
a) Realizácia zámeru v bode II. 3. si vyžaduje a predpokladá veľmi dobrú spoluprácu členov predstavenstva komory s vybranými redaktormi vo verejnoprávnej ale i v komerčných televíziách a v rozhlasových staniciach. V tejto súvislosti treba pripomenú, že elektronické a tlačové médiá majú mimoriadne veľký vplyv na tvorbu verejnej mienky o lesníctve a lesníckej komore.
b) Realizácia zámeru v bode II.6. predpokladá zabezpečenie finančného krytia nákladov na vydávanie periodika a vytvorenie funkcie redaktora „Spravodaja SLsK“, ktorý by pripravoval pre predstavenstvo lesníckej komory na schválenie tlače obsahovú náplň čísla pre jeho vydanie. Periodicita a obsah vydávania „Spravodaja“ by boli závislé od aktuálnej potreby publikovania dôležitých informácií.
c) Spracovanie podkladov pre vystúpenie členov komory a prezentáciu, presadzovanie stanovísk SLsK v poradných orgánoch ministra a masmédiách i vypracovanie pripomienok k dôležitým materiálom, si vyžaduje veľmi dobrú profesionálnu znalos problematiky a operatívnu spoluprácu tých členov komory, ktorí budú podklady pripravova pre vypracovanie oficiálneho stanoviska SLsK.
d) Presadzovanie stanovísk SLsK predsedom a členmi predstavenstva komory na verejnosti si vyžadujú bezvadné organizačné schopnosti tajomníka s členmi komory vo vnútri organizačnej štruktúry, ale i smerom na vonkajšok k inštitúciám, ktoré budú poskytova podklady na vypracovanie predkladaných stanovísk SLsK.
Poznámka:
V súvislosti s časovou náročnosou zabezpečenia úloh treba uvies, že pripomienkové konanie k materiálom vypracovaným MP SR, alebo vypracovaných rezortnými organizáciami a inštitúciami si bude vyžadova zo strany SLsK a inštitúcií pomerne krátku dobu na vypracovanie stanovísk, preto je potrebné počíta z časového hľadiska s tým, že pripomienky bude treba vypracova operatívne, ale i na požadovanej odbornej úrovni.
e) V mediálnej politike treba zásadne zmeni pozície lesníctva i lesníckej komory. V súčasnej dobe dostávajú v elektronických médiách podľa vypracovaných scenárov neodôvodnene veľký priestor neziskové a mimovládne organizácie, ktoré neprofesionálnou demagógiou negatívne ovplyvňujú verejnú mienku o lesníkoch a zlom hospodárení v lesoch Slovenska.
Opatrenie:
To si vyžaduje v prvom rade zo strany Slovenskej lesníckej komory celoštátne zjednotenie a zastrešenie lesníckeho stavu prostredníctvom riadiaceho manažmentu všetkých lesníckych inštitúcií vrátane TU Zvolen a vedenia ministerstva . Následne vybudova dobré osobné kontakty členov predstavenstva komory s vybranými redaktormi masmédií. Treba nájs spôsob, ako túto dôležitú strategickú mediálnu úlohu zabezpeči. Lesné hospodárstvo má na to schopných manažérov i prostriedky ako to dosiahnu. To je jedna z prioritných úloh pre komoru, ako si súčasne zabezpeči zodpovedajúce spoločenské postavenie i uznanie v lesníckej i občianskej verejnosti.
III. Finančné zabezpečenie
Efektívna činnos Slovenskej lesníckej komory je v súčasnosti a v budúcnosti bude ešte vo väčšej miere ovplyvnená finančnými možnosami v príjmovej časti rozpočtu SLsK. Zabezpečenie uvedených zámerov a opatrení v bode I. až III. predpokladá zabezpeči v rozpočte komory dostatok finančných prostriedkov na ich realizáciu a finančne motivova vybraných členov komory, resp. špecialistov odmenou na zabezpečenie aktivít v daných okruhoch činnosti (aj úhradu osobných výdavkov). Finančnému zabezpečeniu aktivít lesníckej komory preto treba venova mimoriadnu pozornos. Zabezpečenie potrebných finančných prostriedkov v rozpočte komory je kardinálna otázka existencie a funkčnosti všetkých stavovských organizácií na Slovensku. Zvyšovanie členských príspevkov nevedie k riešeniu závažného problému financovania SLsK, skôr bude ma opačný efekt. Bude sa znižova členská základňa, pokiaľ nebude povinnos členstva legislatívne zabezpečená u aktívnych zamestnancov.
Cieľ:
Hľada systémové legislatívne riešenia v zákone pre možnosti získania finančných prostriedkov na krytie rozpočtovaných výdavkov komory hlavne z iných zdrojov (členské príspevky by mali v zásade tvori len doplnkové zdroje). Komora by mala využi všetky možnosti na získanie potrebných finančných prostriedkov na krytie nákladov z aktivít komisie, štrukturálnych fondov a iných zdrojov na zabezpečenie všetkých uvedených činností a aktivít komory.
Poznámka:
Podľa poznatkov, ktoré som získal pri finančných analýzach rozpočtu MP SR na kalendárny rok možno konštatova, že ministerstvo prispievalo v začiatkoch transformácie rezortu pôdohospodárstva zo štátneho rozpočtu prostredníctvom príslušných rozpočtových kapitol ministerstva aj na čiastočné krytie aktivít a tým i výdavkov Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory, ale napr. aj na krytie nedostatku finančných prostriedkov na vydávanie denníka „Roľnícke noviny“ a vydavateľstva niektorých odborných časopisov. Použitie týchto finančných prostriedkov bolo zabezpečené príslušnou legislatívou.
Riešenie :
V prípade lesníckej komory je potrebné legislatívne zabezpeči financovanie činnosti a aktivít okrem členských príspevkov v zásade aj z iných zdrojov (viaczdrojové financovanie). Ide predovšetkým o finančné prostriedky z európskych štrukturálnych fondov na programy vzdelávania, a iných aktivít, ale i z centralizovaných fondov ako je tomu napr. v Poľsku (Lesný fond), ktorý disponuje niekoľkými desiatkami miliónov zlotých a ktorý je tvorený predovšetkým z odvodov z ažby dreva, ale i zo štátneho rozpočtu a iných zdrojov. Z lesného fondu sa financujú v Poľsku nielen verejno- prospešné aktivity lesníctva a sektoru štátnych a neštátnych lesov, ale napr. i investície (výstavba lesných ciest) a pod.
V podmienkach lesníctva na Slovensku by bolo významným ekonomickým nástrojom riadenia lesného hospodárstva i zriadenie „Podporného lesného fondu“, ktoré predpokladá rozpracova viac zdrojové financovanie potrieb lesného hospodárstva do funkčného systému, ktorý by z obhospodarovania lesov (z ažby dreva) a napr. v období zisku pri vzniku rozsiahlych lesných kalamít a ažieb nad bilancovaný etát akumuloval voľné finančné prostriedky z ažby dreva odvodom do Podporného lesného fondu a v období nedostatku vlastných finančných zdrojov na riadne obhospodarovanie lesov (napr. na likvidáciu následkov kalamít) by poskytol podľa vykalkulovanej potreby finančné prostriedky na doplnenie vlastných zdrojov i úhradu nákladov na zabezpečenie verejnoprospešných činností lesného hospodárstva. Za takúto činnos možno považova taktiež niektoré aktivity SLsK.
Opatrenie:
Navrhnú do plánu hlavných a legislatívnych úloh MPRV SR vypracovanie Lesníckeho podporného fondu, ktorý by sa tvoril z presne špecifikovaných zdrojov a umožnil financova okrem verejnoprospešných funkcií lesov i niektoré aktivity Slovenskej lesníckej komory, ktoré je možné považova za verejnoprospešné a bolo by možné finančne na ne prispieva z fondu. Za viac zdrojové financovanie činnosti lesníckej komory treba považova i financovanie jej aktivít, z príspevkov a daní fyzických právnických osôb, zo sponzorských darov a pod. avšak treba uvies, že na realizáciu všetkých aktivít komory je treba v príjmovej časti rozpočtu zabezpeči isté plánované finančné prostriedky a nie náhodné, za ktoré možno považova napr. sponzorské dary a pod. Realizácia plánu hlavných aktivít komory vyžaduje v medziročných obdobiach ich stále finančné krytie v rozpočte.
Poznámka:
Túto problematiku som naznačil v závere článku „Ekonomická efektívnos obhospodarovania štátnych lesov“, v ktorom som mal zámer oboznámi odbornú lesnícku verejnos prostredníctvom časopisu LES a LESOKRUHY s výsledkami ekonomickej a finančnej analýzy obhospodarovania štátnych lesov na Slovensku v porovnaní s Èeskou republikou a Poľskom a niektorými západoeurópskymi štátmi s vyspelým lesníctvom a zabehnutou ekonomikou. Išlo a štáty, ktoré majú
podobné prírodné a výrobné podmienky ako štátne podniky lesného hospodárstva na Slovensku (Rakúsko a vybrané spolkové republiky Nemecka Bavorsko, Hesensko a Dolné Sasko). Na škodu veci však článok nebol publikovaný.
IV. Právna pomoc členom Slovenskej lesníckej komory
Cieľ:
S ohľadom na to, že Slovenská lesnícka komora má obhajova a presadzova oprávnené profesionálne, ekonomické a sociálne záujmy svojich členov vyžaduje sa od komory, aby v prípade potreby na základe žiadosti člena komory poskytla prostredníctvom svojho právneho zástupcu i právnu pomoc pre svojich členov pri protiprávnych postupoch zamestnávateľov v štátnych lesoch a majiteľoch a užívateľoch lesov v sektore neštátnych lesov. Ide hlavne o riešenie pracovno-právnych vzahov pri disciplinárnych postupoch, účasti zamestnancov na petíciách, manifestáciách, demonštráciách, organizovaných lesníckou komorou, odborovými organizáciami, ale i v dôsledku vykonaných organizačných zmien zamestnávateľov v štátnych lesoch a zamestnávateľov v sektore neštátnych lesov, pokiaľ neboli predom prerokované podľa platnej legislatívy. Právna pomoc bude žiadúca zo strany komory i v prípade právne neodôvodnenej medializácie a diskreditácie členov SLsK.
Zabezpečenie:
Právna pomoc členom Slovenskej lesníckej komory spočíva v zabezpečení stanoviska k žiadosti členov komory resp. v poskytnutí konzultácie u právneho zástupcu komory a podľa konkrétnej situácie i vypracovaním a zverejnením stanoviska komory. V prípade potreby zabezpečením ďalších nešpecifikovaných aktivít zo strany SLsK.
Za predpokladu, že SLsK bude komplexne zabezpečova uvedené činnosti a aktivity stane sa v lesníckych kruhoch a vo verejnosti významnou celoštátne pôsobiacou stavovskou inštitúciou, ktorá bude ma svoje opodstatnenie v lesníctve a lesnom hospodárstve SR. Možno súčasne predpoklada, že dobrým cieleným personálnym obsadením predstavenstva komory a výberom špecialistov pre spoluprácu v uvedených činnostiach a aktivitách, Slovenská lesnícka komora dosiahne taký spoločenský kredit a autoritu, akú majú lesnícke komory v zahraničí s dlhodobou tradíciou. K tomu by iste významnou mierou prispel i návrh lesného radcu zriadi pre SlsK poradný orgán expertov z rôznych oblastí lesníctva (Spoločnos lesníckych osobností Slovenska).
K tomu želám predsedovi pánovi Ing. Jaroslavovi Šulekovi a všetkým členom predstavenstva komory hodne zdaru, ale i osobnej angažovanosti a trpezlivosti pri profesionálnom presadzovaní krátkodobých, ale aj dlhodobejších koncepčných cieľov Slovenskej lesníckej komory a trvalo udržateľného rozvoja lesov a lesného hospodárstva SR na všetkých úrovniach riadenia lesníctva tak, aby sme zanechali budúcim pokoleniam lesy v takom stave, ako ich pestovali generácie lesníkov a vlastníkov neštátnych lesov v predchádzajúcich obdobiach s využívaním všetkých najnovších poznatkov techniky, vedy a lesníckeho výskumu .
L e s u z d a r !