Lesmedium

Problémy ekonomickej reformy lesníctva a ich riešenie

autor: Lesný radca
V prvom rade treba vyslovi veľké poďakovanie šéfredaktorovi odborného časopisu Les a Slovenské Letokruhy a oceni to, že vytvoril mediálny priestor v diskusnom fóre na výmenu názorov širokej lesníckej verejnosti na súčasnú situáciu v lesníctve a v lesnom hospodárstve . Podľa vyjadrení diskutujúcich na rôzne témy súvisiace s riadením lesníckej prevádzky a obhospodarovaním lesov v sektore štátnych a neštátnych lesov je zrejmé, že ekonomická reforma a transformácia lesného hospodárstva bola chaotická a absolútne nezvládnutá politickými nomináciami rezortných ministrov (čes výnimkám), štátnych tajomníkov a manažérov na jednotlivých stupňoch riadenia rezortu. Osobitným problémom je prinavrátenie vlastníckych a užívacích práv pôvodným vlastníkom a užívateľom lesov. Výsledkom je kritický stav lesníctva a lesného hospodárstva, ktorý vniesol do lesníckeho stavu a vlastníkov lesov nevraživos, čo vyhovuje súčasnej vládnej a politickej reprezentácii a nehodlá tento stav rieši (viď diskusné príspevky účastníkov fóra o lese na tému ekonomika financovanie lesného hospodárstva).

Štátnu lesnícku politiku, prezentovanú ministerstvom a štátnym podnikom LESY SR v súčasnosti nemožno inak nazva ako nekoncepčnú a chaotickú, čo excelentne zneužíva domáci drevospracujúci priemysel, aby vnucoval producentom dreva takú obchodnú politiku, ktorá by neohrozovala ich podnikateľské zisky bez ohľadu na problémy, ktoré musí lesníctvo a lesné hospodárstvo v súčasnej dobe rieši (dôsledky lesných kalamít, globálne otepľovanie, nedostatok vlastných zdrojov na riadne obhospodarovanie lesov a technický rozvoj, neuhrádzanie pohľadávok v lehote splatnosti, bankové preklenovacie úvery atď.).

Z uvedeného je zrejmé, že je najvyšší čas „zatiahnu záchrannú brzdu“, aby lesníctvo a lesné hospodárstvo neskončilo v priepasti. Z toho dôvodu navrhujem lesníkom a vlastníkom lesov, ale aj predstaviteľom vedy a výskumu a lesníckeho školstva, ktorí majú skutočný záujem na riadnom obhospodarovaní lesov v záujme zachovania lesov pre budúce generácie, rieši problémy radikálne a profesionálne s takými osobnosami, ktoré majú potrebné životné skúsenosti v riadení lesníckej prevádzky, preukazateľné výsledky práce a prirodzenú úctu lesníckej verejnosti. Pre ilustráciu uvediem, že takými osobnosami pred pár rokmi bol Ing. A. Šedík v lesníckej prevádzke, Prof. Stolina v ochrane lesov, Ing. V. Marko v riadení a ekonomike lesného hospodárstva, Prof. Binder v inžinierskych stavbách a mohol by som pokračova ďalej. Také osobnosti exisujú aj v súčasnosti, žiaľ nedostáva sa im taký mediálny priestor, aby mohli prezentova svoje profesionálne kvality ako Prof. Stanìk v ekonomike štátu. Druhou skutočnosou je, že sa nechcú zaradi medzi takých politických karieristov, ktorí „nemajú úctu k vlastnému národu“ a ktorých sme nútení denne sledova na televíznych obrazovkách. Netreba zabúda na to, že táto politická reprezentácia vrcholového riadenia rezortu (čes výnimkám) a štátneho podniku nesie po roku 2002 zodpovednos za súčasný stav zdevastovaných lesov na Slovensku a kôrovcovej kalamity i zásluhou demagógie tzv. „ochrancov prírody“. Tí sa však podľa avíza zo zahraničia včas „vyparia ako ranná hmla“ a v médiách sa zase budú „prepiera lesníci“ ako „ nezodpovední vykrádači lesov“. V tejto situácii nepomôže lesníckemu stavu nič iné, ako urobi konkrétne a rázne systémové kroky na riešenie problémov lesníctva.

1.Diskusné fórum treba využi ako elektronický prieskum verejnej mienky k problematike stavu lesov a transformácie lesného hospodárstva na Slovensku, ku ktorej sa vyjadrili účastníci diskusného fóra z rôznych stupňoch riadenia lesného hospodárstva a obhospodarovatelia lesov.

2. Slovenská lesnícka komora by mala za účelom koordinácie postupu spracova v spoluprácii s redakciou časopisu LES a Slovenské letokruhy závery diskusného fóra podľa rozhodujúcich tém do „Správy diskusného fóra o lese“, ktorú by predložila na program rokovania celoštátnej porady popredných predstaviteľov : Slovenskej akadémie pôdohospodárskych vied, Lesníckej fakulty TU Zvolen, NLC (lesníckeho výskumného ústavu, ústavu hospodárskej úpravy lesov, ústavu poradenstva a vzdelávania), Združenia zamestnávateľov v LH, Slovenského odborového zväzu DREVO, LESY, VODA, Štátneho podniku Lesy SR, ŠL TANAp-u, š.p.LPM Ulíč, Vojenských lesov a majetkov š. p. Pliešovce, Združenia mestských lesov a predstaviteľov školských lesov, Únie regionálnych združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska, Združenia vlastníkov spoločenstevných a súkromných lesov , Únie diecéznych lesov na Slovensku a Lesostavu.

3.Na programe celoštátnej porady predstaviteľov lesníctva by mala by zriadená a schválená Spoločnos lesníckych osobností Slovenska (SLOS), ako elitný klub a poradný orgán Slovenskej lesníckej komory, ktorá by vypracovala „Správu o rozhodujúcich problémoch lesného hospodárstva na Slovensku po ekonomickej reforme s návrhom na ich riešenie“

4.„Správu“ by vypracovala Spoločnos lesníckych osobností Slovenska v spolupráci a koordinácii so zainteresovanými ústavmi a inštitúciami.

5. Slovenská lesnícka komora by predmetnú „Správu“ oficiálne predložila ústrednému orgánu štátnej správy lesného hospodárstva (rezortnému ministrovi) za účelom rozpracovania a zabezpečenia schválenia konkrétnych a termínovaných opatrení vo vláde SR a parlamentých výboroch na odstránenie existujúcich nedostatkov transformácie lesníctva.

Dôvodom by bolo neakceptovanie opatrení sektoru štátnych a neštátnych lesov na riadne obhospodarovanie všetkých lesov v Programovom vyhlásení vlády SR a neriešenie problémov lesného hospodárstva rezortným ministrom. V ekonomických nástrojoch riadenia ide o presadenie nástrojov bežných v štátoch s vyspelým lesníctvom a finančnú a inú podporu štátu a z európskych štrukturálnych fondov, ktoré by zabezpečili pomoc všetkým vlastníkom a užívateľom lesov za presne stanovených pravidiel, podmienok a kontroly ich plnenia. V podpore štátu a štrukturálnych fondov sa predpokladá v zásade taký spôsob ich uplatnenia ako v poľnohospodárstve tzn. celoplošne na 1 ha obhospodarovanej lesnej pôdy diferencovaného podľa veku lesného porastu.

Súčasný systém štátnej pomoci a podpory z európskych štrukturálnych fondov na základe vypracovaných projektov na investičnú výstavbu a projektov na ostatné lesnícke činnosti je nesystémový prvok v štátnej podpore a nevytvára predpoklady pre všetkých vlastníkov a užívateľov lesov na riadne obhospodarovanie všetkých lesov. Na tento problém v konečnom dôsledku veľmi dobre reaguje a navrhuje riešenie v rámci aktualizácie nástrojov pôdohospodárskej politiky Európskej únie po roku 2013 (podľa návrhu Portugalska) článok Ing. Alexandra Èarného, ktorý bol zverejnený v odbornom časopise a uvádza sa aj v diskusnom fóre o lese.

sekcia: Archívne fórum, 2.3 2011 19:22
autor: neznámy
DUfam že sa Vam tato vec podari presadi skôr ako unii zamesnavateľov rozpusti NLC.Nie že by mi bolo smutno za NLC,ale ked nefunguje lesnicka komora potom budu lesnikov hľada po Slovensku ako stratene ovce po lese.V prvom rade do lesa treba zavies poriadok, aby dotacie ked nahodou pridu, skončili tam kde maju-v lese a nie na sukromnych učtoch.Prvým krokom k dosiahnutiu poriadku v lese by bolo že OLH musi by štatom platena funkcia ,aby hospodar bol nezavisly.Terajšia 50%podpora na techniku bola skôr podporou pre vyrobcov .Podpora priamej platby na hektar lesnej pôdy by pomohla ale zo začiatku by bola lepšia podpora na palivove drevo ,aby vyrobu zabezpečovali len živnostnicii a dalo lepšie evidova.V dnešnej dobe drevo ako druhotne obnoviteľny zdroj sa da len ažko evidova,koľko ide na vyrobu energie.
3.3 2011 4:17
autor: Jozef
ttete
14.2 2012 19:26